Pressmeddelande -

SIGNERAT JOSEPH SWENSEN är namnet på Joseph Swensens första konsert vid Malmö Opera sedan han blev chefdirigent här. Konserten framförs söndag 28 maj kl 18.

Malmö Operaorkester och Malmö Operakör under ledning av Swensen framför musik av Giacomo Puccini (1858-1924) och Wolfgang Amadeus Mozart (1756 – 1791) Konserten inleds med I CRISANTEMI, Puccinis stycke för stråkorkester. Därpå framför kör och orkester hans MESSA DI GLORIA. Messa di Gloria var Puccinis examensarbete från Musikaliska Institutet i Lucca (18 år gammal). Puccini är världsberömd för sina operor men började sin karriär som kyrkomusiker – fjärde generation kompositör i en familj med kyrkomusik som specialitet som han faktiskt var. Mässan är hans hyllning till den traditionen. Solister är Fredrik Zetterström, baryton (här senast Greve Almaviva i Figaros Bröllop) och Fernando Concha-Viaux, tenor (här senast Roderigo i Otello) Efter paus framför orkestern Mozarts sista symfoni SYMFONI nr 41 i C-dur (sommaren 1788) som snart fick tillnamnet ”Jupitersymfonin”. Den strålande planeten Jupiter har inspirerat Mozart, sägs det av några. Andra säger att det är gudarnas konung i den romerska mytologin. Vilket det än är, är symfonin ännu ett bevis på Mozarts förmåga att få de mest komplicerade musikaliska förlopp att klinga lättbegripligt. Konsertens längd: ca 1 tim 40 min inkl paus. Recensenter och reportrar är välkomna att övervara konserten. Anmälan senast 23 maj. Vänliga hälsningar Catarina Ek Pressansvarig / Press Manager Malmö Opera och Musikteater AB Box 17520 SE-200 10 Malmö Tel/Phone +46(0)40 20 84 22 Mobil/Mobile +46(0)703 58 90 71 Fax +46(0)40 20 84 23 E-mail catarina.ek@malmo.se www.malmoopera.se