Orlando av Virginia Woolf har premiär på Malmö Stadsteaters scen Hipp 14 september. På bilden Cecilia Lindqvist och Jenny Wilson som medverkar i föreställningen. Foto Johan Sundell

Inbjudan till pressmöte ORLANDO

PRESSMÖTE TORSDAG 5 SEPTEMBER KL 11 PÅ HIPP!

Kärleken upplöser tid och rum i Virginia Woolfs storslagna klassiker om poeten och adelsmannen Orlando – som bär alla tider, åldrar och kön inom sig. Omtalad för de mest välsvarvade ben en adelsman någonsin har stått på börjar Orlando sin tidsresa på 1500-talet som Drottning Elizabeths ögonsten. Efter århundraden av sökande rusar Orlando rakt in i vår tid, och live på Hipps stora scen utformar artisten Jenny Wilsons sång och musik en helhet till Orlandos världar.

Sara Cronberg står för regin till detta maffiga poetiska kostymdrama fullt av musik:

– Orlando har länge stått på min önskelista. Virginia Woolfs berättelse är en feministisk klassiker skriven som en biografi som sträcker sig över 500 år. Den handlar om hur tidsandan, könet och konventionen begränsar och formar våra val och möjligheter. Det är en helt magisk historia och en hyllning till kreativiteten och konstnärsskapet. Orlando handlar också om det omöjliga i att hitta sig själv när man i själva verket består av tusentals personer, tider och olika identiteter, säger regissören Sara Cronberg.

Virginia Woolfs roman är bearbetad till scenen av Sarah Ruhl, och nyöversatt till svenska av Sara Stridsberg. Huvudrollen Orlando spelas av Cecilia Lindqvist och musiken komponeras och framförs live på scen av artisten Jenny Wilson med band. I övriga roller ser vi Kerstin Andersson, Stefan Clarin, Göran Dyrssen, Malin Karlsson, Linn Mildehav, och Erik Svedberg-Zelman (praktikant från Teaterhögskolan i Malmö).

Skådespelare, musiker och det konstnärliga teamet finns på plats under pressmötet, visar några scener ur föreställningen och ställer upp för intervjuer.

OSA gärna till Carin Hebelius, presskontakt på Malmö Stadsteater, om speciella intervjuönskemål.

Hjärtligt välkommen!

Carin Hebelius, presskontakt
0702-27 42 38, carin.hebelius@malmostadsteater.se

ORLANDO
Av Virginia Woolf, i bearbetning av Sarah Ruhl

Premiär på Hipp 14 september 2019

Översättning: Sara Stridsberg
Regi: Sara Cronberg
Scenografi: Franciska Zahle
Kostym: Helle Damgård
Ljusdesign: Jonas Bøgh
Musik: Jenny Wilson
Koreografi: Melker Sörensen
Mask: Siv Nyholm
Dramaturg: Felicia Ohly

I rollerna: Kerstin Andersson, Stefan Clarin, Göran Dyrssen, Malin Karlsson, Cecilia Lindqvist, Linn Mildehav, Jenny Wilson, Erik Svedberg-Zelman (praktikant från Teaterhögskolan i Malmö).
Musiker: Mikael Häggström, Klas-Henrik Hörngren

Förlag: Nordiska ApS (bearbetning), Colombine Teaterförlag (översättning).