Silan Maria Budak Rasch i rollen som Lova i föreställningen ”Den stora sprickan” som spelas på Kirsebergsteatern i höst. Foto: Emmalisa Pauly

Spännande interaktiv teatersäsong för barn och unga

I över ett år har vi under tiden som Hippodromen på Kalendegatan byggs om dykt upp på olika spelplatser runt om i Malmö. Unga Malmö Stadsteater har bland annat synts på Kirsebergsteatern och i höst fortsätter vi spela där, och till våren blir det även en föreställning på Augusten i Augustenborg.

Hur känns det när föräldrarna ska skiljas? Alla vuxna säger att det är jättevanligt med skilsmässa, men för Lova i föreställningen Den stora sprickan är det i alla fall första gången. En pjäs om att stå mitt i sprickan mellan två föräldrar spelas på Kirsebergsteatern i höst. För alla påhittiga och leksugna barn blir det glitter, glamour och maffiga peruker i den spännande, humoristiska och interaktiva föreställningen Artisten. Och i återuppsättningen av AI-partiet har partiet nu flyttat till Augusten på Augustenborg. Partiets ledare är inte människa, det är en Artificiell Intelligens! En fantastisk ledare tycker partiet – den förhåller sig opartisk, har en helt faktabaserad hjärna med oändlig kapacitet, och behöver aldrig sova! Men partiet behöver din hjälp och vill att du kommer och berättar för AI:t hur du vill att vår värld ska se ut i framtiden.

Både Den stora sprickan och AI-partiet var föreställningar som med sin relevanta tematik skulle ha nått en stor barn- och ungdomspublik under pandemin, men som på grund av publikrestriktionerna istället fick sändas digitalt för skolorna. Nu ska de äntligen få möta sin unga publik live!

Samarbete med skolorna

Unga Malmö Stadsteater satsar också stort på pedagogiken. I våra teaterpaket för skolan ingår förberedelse inför teaterbesöket, att se en utvald föreställning som följs upp av en fördjupande del där våra dramapedagoger kommer till klassrummet och håller en workshop med dramaövningar, improvisationer och fördjupning av tematiken i föreställningen.

Under det kommande spelåret har Unga Malmö Stadsteater startat ett unikt samarbete med Kirsebergsskolan där alla mentorer och elever mellan F–Åk 6 deltar i en kurs i berättande och gestaltande. Både mentorer och elever kommer att delta i olika skrivar-workshops, testa på att gestalta en berömd saga, och skriva manus till en föreställning som eleverna själva sätter upp på Kirsebergsteatern i januari 2023. Kör- och orkesterverksamheten El Sistema-Kirseberg kommer även vara en del av projektet.

Unga Malmö Stadsteaters föreställningar:

DEN STORA SPRICKAN
Av Rebecca Örtman

Premiär på Kirsebergsteatern 14 september 2022

Spelas för skolklasser årskurs 4-6

Kanske finns det någon där ute i cyberrymden som också varit med om en skilsmässa? Någon som också vet hur det känns och kan förstå?

Lova ska snart fylla tolv år och planerar ett ”sleepover-party” tillsammans med sina två bästa vänner. När Lovas föräldrar berättar att de ska skilja sig och delar upp hemmet i två, vet Lova plötsligt inte hur hon ska fira sin födelsedag. Lova vill att allt ska vara som vanligt så hon berättar inte om skilsmässan för någon, inte ens för sina bästa vänner. En dramatisk pjäs om att stå mitt i sprickan mellan två föräldrar som skiljer sig.

Regi och koreografi: Rebecca Örtman
Scenografi och kostym: Annika Bromberg
Ljus: Emanuel Arvanitis
Musik och ljud: Jonas Åkesson
Video: John Conlon
Mask: Elisabeth Karlsson
Dramaturg: Amanda Fromell
I rollerna: Silan Maria Budak Rasch, Karin Lithman, Alexander Jubell, samt Egon Ebbersten.

ARTISTEN
Av Jimmy Meurling

Premiär på Kirsebergsteatern 11 november 2022

Ett samarbete med Helsingborgs stadsteater

Spelas för skolklasser årskurs F-3

Välkommen in i teaterns magiska värld som är full av glitter, glamour och maffiga peruker! Röda mattan ligger utrullad och i foajén doftar det sött av puder och publikens förväntningar. Nu ska du få se en riktig världskändis framträda på scen. En jätteduktig sångerska, en riktig primadonna, som när du hör henne ta första tonen får det att kännas som om hundra hundvalpar hoppar inne i ditt bröst. Men varför är det så tyst?

Artisten är en spännande, humoristisk, rörande och interaktiv föreställning för alla påhittiga och leksugna förskolebarn. Den är full av förtrollande överraskningar och handlar om hur mycket roligare det är att leka tillsammans, men också om hur vår fantasi och kreativitet kan ge oss magiska stunder.

Regi: Jimmy Meurling
Scenografi och kostym: Yvonne Ericsson
Ljus: Ernesto Mejia
Kompositör: Magnus Larsson
Mask: Åsa Trulsson
Dramaturg: Anton Elmgren
I rollen: Jan Unestam

AI-PARTIET
Av Bombina Bombast och First Kiss Production

Premiär på Augusten 10 mars 2023

En samproduktion mellan Bombina Bombast och Unga Malmö Stadsteater, och ett samarbete med MKB.
Spelas för skolklasser årskurs 7-9, samt gymnasiet.

Det politiska partiet AI-partiet har öppnat kontor på Unga Malmö Stadsteater. Partiets ledare är inte människa, det är en Artificiell Intelligens! En fantastisk ledare tycker partiet – den förhåller sig opartisk, har en helt faktabaserad hjärna med oändlig kapacitet, och behöver aldrig sova! Men partiet behöver din hjälp och vill att du kommer och berättar för AI:t hur du vill att vår värld ska se ut i framtiden.

Publiken får möta fyra medlemmar av AI-partiet som introducerar sina mål: att överföra publikens tankar kring moral till en Artificiell Intelligens och på så vis demokratiskt skapa en ledare som i framtiden kan förvalta allas behov och drömmar på rätt sätt. Varje publikdeltagare får vara med och skapa den nya ledaren genom att lösa olika problem och svara på frågor.

Originalkoncept: The Center for Everything (FI), Triage Live Art Collective (GE/AU), Bombina Bombast (SE) och First Kiss Production (NO)

Manus: Emma Bexell
Regi: Stefan Stanišić och Sjur Marqvadsen