Pjäsen ”Son Fader Moder” är en av de sista pjäserna den nu bortgångne dramatikern Lars Norén skrev. I höst får den Sverigepremiär på Malmö Stadsteater. Foto Bobo Ericzen

Sverigepremiär för Lars Noréns pjäs SON FADER MODER

I höst får Malmö Stadsteater Sverigepremiär på Lars Noréns familjedrama Son Fader Moder, en pjäs som är en av de sista den nu bortgångne dramatikern skrev. Pjäsen är ett drömspel där han i skiljelandet mellan liv och död återknyter kontakten med sina tidiga familjedramer Natten är dagens mor och Kaos är granne med Gud, som båda var enorma succéer på Malmö Stadsteaters scen Intiman under 1980-talet.

Med aggressiv humor och ljuvlig krass bitterhet sätter Lars Norén fingret på vår omöjlighet att kommunicera med varandra genom livet. I ett möte mellan en son och hans föräldrar ligger både uppgörelse och försoning i luften. Lars Norén skickade pjäsen Son Fader Moder till Malmö Stadsteater med hopp om att teatern ville sätta upp den:

– Dramatiker-giganten Lars Norén har gått ur tiden och det här är en av hans sista pjäser. Han skickade den till oss på Malmö Stadsteater, kanske ville vi spela den? Det ville vi självklart och jag är så glad över att han gett oss den finaste av presenter. På något sätt känns det som att nu, nästan 40 år senare, så sluts cirkeln på Intiman där Noréns genombrottspjäs Natten är dagens mor hade sin urpremiär 1982, säger teaterchef Kitte Wagner.

För både regi, scenografi och musikkomposition står Martin Rosengardten, som tidigare satt upp både Det svarta vattnet (2017) och Minnesstund (2019) samt medverkat som skådespelare i Ett självmords anatomi (2019), på Malmö Stadsteater. Han ser mycket fram emot att ta sig an repetitionsarbetet:

– Det är så klart mycket speciellt att hålla en helt ny Norénpjäs i sin hand. Den är fantastisk och väldigt drabbande, och innehåller också små skärvor från hans tidigare pjäser. Det var omtumlande när jag fick veta att han inte längre finns bland oss, för kusligt nog så handlar den just om att försöka förstå något litet om döden och vad den innebär, och nu vet han det, kanske. Den handlar också om alla dom obesvarade frågor vi dör med och som vi som blir kvar får leva med resten av våra liv, kanske längre än så, säger regissören Martin Rosengardten.

Ensemblen i Son Fader Moder består av Lars Bringås, Dag Malmberg, Katarina Lundgren-Hugg och Susanne Karlsson, samt barnskådespelare. Sverigepremiären av Son Fader Moder är planerad till den 23 oktober 2021. Biljetterna släpps i augusti.

Carin Hebelius, kommunikatör/press
0702-27 42 38, carin.hebelius@malmostadsteater.se

SON FADER MODER
Av Lars Norén

Sverigepremiär på Intiman 23 oktober 2021

Förlag: Lars Natten Norén AB
Regi, scenografi och komposition: Martin Rosengardten
Kostymdesign: Matilda Hyttsten
Ljusdesign: Mira Svanberg
Koreografi: Ossi Niskala
Mask: Åsa Trulsson
Dramaturg: Felicia Ohly

I rollerna: Lars Bringås, Susanne Karlsson, Katarina Lundgren-Hugg, Dag Malmberg, samt barnskådespelare.

Petra Brylander

Presskontakt Teaterchef