Kockumskranen 1986. Foto: Torbjörn Carlson/Bilder i Syd

Tears of Malmö – en ljudvandring om Kockumstiden

Kockumskranen var en symbol för både Malmö och varvsindustrin i nära 30 år. 2002 såldes kranen till Sydkorea för den symboliska summan av en dollar. I folkmun kallas den av koreanerna för ”Tears of Malmö” (Malmös tårar) då det berättas att Malmöinvånare grät när de såg sin kran bogseras iväg. På lördag den 13 augusti får ljudvandringen Tears of Malmö premiär på Malmöfestivalen.

Tears of Malmö är en ljudvandring som publiken upplever med egna hörlurar via en nyskapad GPS-styrd app. I vandringen får vi följa den unga och vilsna journalisten Lova när hon lär känna sig själv genom den gamle kockumiten Kent. Idén till föreställningen kommer från en önskan om att bevara arbetarhistorien som finns i de gamla Kockums-kvarteren, att lyfta och skapa liv av det som en gång fanns där men som är på väg att glömmas bort. Texten bygger på dokumentärt material och intervjuer med personer som jobbat på Kockums. Tears of Malmö är ett drama om Kockumstiden, men även om politik, identitet, makt och Malmös förvandling från arbetarstad till modern storstad.

Dramatikern och regissören Robin N Spegel tycker att ljudvandringen är en perfekt generationsöverbyggande upplevelse:

– Jag hoppas att vandringen ska ge liv åt historien för den som aldrig hört talas om Kockumskranen, och kännas som ett kärt återseende för den som ägnat hela eller delar av sitt liv till varvet. Och kanske skapa lite diskussion om historieskrivning! Jag tror den skulle passa perfekt att uppleva med morfar, farmor eller någon annan äldre person i ens närhet som vet allt om Kockums. Det vill säga de flesta Malmöbor över 40, Kockums är ett perfekt generationsöverbyggande samtalsämne!, säger Robin N Spegel.

Malmöfestivalen:

Tears of Malmö har premiär den 13 augusti och finns tillgänglig varje dag kl 15 till kl 19 på festivalen t.om. 19 augusti. Ljudvandringen startar vid Anna Linds plats var femtonde minut under Malmöfestivalen mellan kl 15 och kl 19. Innan föreställningen får du en kortare introduktion och hjälp av Malmö Stadsteaters publikvärdar med att ladda ner appen.

För press finns möjlighet att gå ljudvandringen på premiärdagen lördag 13 augusti kl 13, eller övriga tider som ljudvandringen ges under festivalen. Vill du gå den 13 augusti, anmäl dig till pressansvarig.

Spelperiod hösten 2022:

Ljudvandringen kostar 50 kr och startar från Anna Linds plats på lördagar under perioden 27 aug – 24 sept. Antalet platser är begränsade och tider bokas via https://www.malmostadsteater.s...föreställningen får du en kortare introduktion och hjälp av Malmö Stadsteaters publikvärdar med att ladda ner och starta appen.

Carin Hebelius, pressansvarig/Malmö Stadsteater

0702-27 42 38, Carin.Hebelius@malmostadsteater.se

TEARS OF MALMÖ
Av Robin N Spegel

Premiär i Västra hamnen 13 augusti 2022

Text och regi: Robin N Spegel
Regi: Lisa Färnström
Musik, ljud, ljudläggning, röstinspelning, redigering och mix: Julia Öjbrandt Wikenmo
Dramaturg: Amanda Fromell
Dramaturgkonsult ljudvandringar: Fredrik Pålsson
Röstinspelning: Johan Chandorkar och Julia Rakel Öjbrandt Wikenmo
Research: Lisen Däldborg
Apputveckling: Hi-Story Sweden AB

Tears of Malmö ingår i ”Digitala vägar för drama” som är ett kompetensutvecklingsprojekt finansierat av Region Skåne.

I rollerna:

OLOF PALME – Erik Olsson
MEGAFON-PERSON – Magnus Schmitz
JOURNALISTERNAS FACKFÖRBUND – Julia Öjbrandt Wikenmo
ARBETARE & GUBBAR – Anders Blentare, Magnus Schmitz, Erik Roman, Jerker Pyron, Karim Rashed

Malmö Stadsteater spelar nyskriven dramatik varvat med klassiker på tre scener: Hipp, Intiman och Studion.

Anette Zetterlund

Presskontakt t f VD Ekonomi