Kitte Wagner har varit teaterchef för Malmö Stadsteater sedan hösten 2016. Nu har Dramatens styrelse tillsatt henne som ny VD. Foto: Emmalisa Pauly

Teaterchef Kitte Wagner rekryteras som ny VD för Dramaten

Kitte Wagner, teaterchef för Malmö Stadsteater, avslutar sin tjänst till julen 2023 för att tillträda som VD för Dramaten. Kitte Wagner har varit teaterchef för Malmö Stadsteater sedan oktober 2016. Under sin tid på Malmö Stadsteater har Kitte Wagner lett ett stort nytt förändringsarbete. Hon har bland annat infört ny metod för repertoarläggning som involverar ensemblen, en brandingprocess, ett organisationsövergripande medarbetardrivet kompetensutvecklingsprojekt, och en fullständig renovering och ombyggnad av Malmö Stadsteater.

– Jag är så stolt och tacksam över dessa sju år jag haft på Malmö Stadsteater. Vi har tillsammans åstadkommit mer än vad jag kunde drömma om. Malmö är en stad som sätter teaterkonsten högt, och Malmö Stadsteater står starkt konstnärligt, ekonomiskt och organisatoriskt. Allt det jag har lärt mig av medarbetarna här har jag med mig resten av livet, säger Kitte Wagner.

Malmö Stadsteaters styrelse kommer inom kort att påbörja rekryteringen av en ny teaterchef:

– Vi uppskattar enormt den utveckling som Malmö Stadsteater genomgått under Kittes ledning, säger Malmö Stadsteaters styrelseordförande Birgitta Eriksson. Jag gratulerar Kitte till den nya tjänsten hon har fått, och vi är mycket stolta över det fantastiska arbete hon har gjort under sina sju år här. Bland annat har hon drivit igenom en enastående ombyggnad av teatern, som numera har ett nytt ansikte ut mot Malmöpubliken. Nu påbörjar vi en rekryteringsprocess för att hitta en ny teaterchef som kan ta vidare Malmö Stadsteater in i framtiden.

Birgitta Eriksson, ordförande, tel: 0709-93 30 66

Kitte Wagner, teaterchef, tel: +45 20 12 35 48

Malmö Stadsteater spelar nyskriven dramatik varvat med klassiker på tre scener: Hippodromen, Intiman och Studion.

Anette Zetterlund

Presskontakt t f VD Ekonomi