Stipendier till MSO-musiker

Malmö SymfoniOrkesters Vänner, MSOV, delade i samband med konserten i Malmö Konserthus ikväll ut föreningens stipendier för år 2008 till musiker i Malmö SymfoniOrkester. Detta görs en gång om året för att stödja orkestermedlemmarnas studier (studiestipendier) eller för att hedra enskilda musiker för t ex lång och trogen tjänst eller av någon annan anledning som MSOVs styrelse vill uppmärksamma (nomineringsstipendier). Stipendierna, i år sammanlagt 120.000 kr, överräcktes av MSOVs ordförande musikdirektör Sven Inge Frisk.

FÖLJANDE STIPENDIER DELADES UT

Särskilt utvecklingsstipendium, grupp
MSO Ung30.000 kr

Studiestipendier till enskilda musiker
Linda Fredriksson, viola15.000 kr
Thomas Nilsson, horn15.000 kr

Nomineringsstipendier för många års förtjänstfulla insatser i MSO
Olga Gustavsson, violin 110.000 kr
Bo-Inge Karlsson, viola10.000 kr
Niels Ullner, cello10.000 kr
Åsa Jacobsson, cello10.000 kr
Per Falck, trumpet10.000 kr
Lena Peterson, harpa10.000 kr

Till stipendierna har följande företag bidragit: Akzo Nobel, Bokföringsservice AB, Cardo AB, Catella Corporate Finance i Malmö AB, Daimler Försäljnings AB, Danisco Sugar AB, DSV Road AB, Direndi AB, Dorrit Rhodins Balettskola, EuroLaw EEIG, 4Sign Malmö, Förenade Bil AB, Henrik Östberg, Med dr, Hudläkare Heléne Björngren, Hugo Åbergs Fastighetsförvaltning, INEOS NOVA Sweden AB, Investment AB Öresund, KjellGraph, Ramlösa, Lowenzahna AB, Midway Holding AB, Motivationshuset AB, N Nilsson Fiolbyggare, Oldentoft Holding AB, Onrox AB, OPUS Magasin, Peder Clase Möbelform, Spirendus AB, Svenskt Näringsliv, SWECO Environment AB, Teknodont, Tidningsbärarna KB, Malmö, TransFargo AB, Volito AB och Öhrlings PriceWaterhouseCoopers.

För ytterligare information och bilder kontakta

Helena Linder Jareld
Information & press