FOTO: Christoffer Borg Mattisson

Handbollslandskamp Sverige mot Polen i Malmö Arena i november

I januari 2023 delar Sverige och Polen på arrangörskapet av herrarnas VM och som ett avstamp i det samarbetet möts lagen i dubbla landskamper i höst. Torsdagen den 4 november möts dem i Malmö Arena!

Efter VM-silvret i Egypten i januari och femteplatsen i OS i Tokyo i somras är det i höst dags för det svenska herrlandslaget att ladda inför EM i Slovakien och Ungern i januari. Två landskamper kommer att spelas innan EM-truppen ska presenteras och båda spelas mot Polen i Skåne.

Torsdagen den 4 november 19.00 gör länderna upp i Malmö Arena.

Sverige och Polen arrangerar VM 2023 tillsammans och därmed är direktkvalificerade för det mästerskapet. Gruppspelet avgörs då i bland annat just Malmö Arena. De två grupperna på svensk mark i huvudrundan spelas sedan i Malmö och Göteborg medan finalhelgen avgörs på Tele2 Arena i Stockholm, precis som under EM 2020.

– Att vi har valt att spela i just Malmö Arena är, förutom den geografiska närheten till Polen, att testa såväl arenorna och organisationen inför VM-festen 2023. Förhoppningen är att vi redan nu i höst ska kunna spela inför stor publik, men vi följer utvecklingen i samhället och anpassar oss efter de restriktioner och rekommendationer som våra myndigheter har. Därför kommer vi att återkomma i biljettfrågan så snart vi har mer information, säger Tobias Frejfors, projektledare för Svenska Handbollslandslaget AB.

– Herrarna har spelat såväl VM, EM som OS-kval i Malmö Arena tidigare och vi ser fram emot att få hit dem igen. Förhoppningen är att vi ska kunna bjuda på handbollsfester både nu i november och i januari 2023 när de bästa länderna i världen ska göra upp här, säger Karin Mårtensson, vd för Malmö Arena.

Landskamperna mot Polen arrangeras i samarbete med Lugi HF och IFK Kristianstad. Information om biljetter till matcherna kommer under hösten

I direkt anslutning till Malmö Arena finns Best Western Malmö Arena Hotel med 395 rum, skybar samt restaurang och konferensfaciliteter.