Karin Mårtensson, vinnare av LiveApans hederspris 2019.

Karin Mårtensson vinner hederspris för sina ovärderliga insatser för svensk arenaunderhållning

I årets upplaga av Sweden Live Music Conference, detta året i Luleå, delades det årliga priset LiveApan ut till arrangörsbolag eller personer som under föregående år, eller under en längre tid bidragit med betydande insatser för svensk livemusik. Årets hederspris gick till Karin Mårtensson, VD på Malmö Arena.

LiveApan syftar framför allt till att belöna gediget arbete, entreprenörskap, innovationsförmåga, målmedvetenhet och kraft att inspirera andra inom området. Det är också uttalat att mottagare av LiveApan har en värdegrund som baseras på humanism, tolerans och mångfald, samt tydligt arbetar aktivt för att befrämja alla människors lika värde oavsett kön, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, ålder, könsöverskridande identitet eller uttryck samt sexuell läggning.

LiveApan delas ut i fem kategorier: Årets arrangemang, Årets venue, Årets nyskapare, Hederspriset (ett personligt pris för ’Lifetime achievement’) samt Årets arrangör.

Hederspriset, som gick till Karin Mårtensson, hade följande motivering:

"Årets pris för en livslång gärning går till en person som varit en pionjär i den explosionsartade utveckling vi sett i Arenasverige under de senaste tre decennierna. När hon 2006 efter 17 år på Scandinavium i Göteborg rekryterades som VD för Malmö Arena beskrevs det som ”Percy Nilssons bästa värvning någonsin – spelare och tränare inräknade”. För sina ovärderliga insatser för svensk arenaunderhållning delas ”Hederspriset” ut till Karin Mårtensson (VD för Malmö Arena)."

För mer information om priset, besök www.swelive.se.