RED ALTERT FÖR ATT UPPMÄRKSAMMA EN BRANSCH I FRITT FALL

RED ALTERT FÖR ATT UPPMÄRKSAMMA EN BRANSCH I FRITT FALL

Klockan 19.00 den 30 september kommer Malmö Arenas huvudentré och foajéer att lysas upp av röd färg. Det är en del av ett världsomspännande event som sker i 24 länder på fem kontinenter. Bakom eventet ligger gräsrotsrörelsen We Make Events som startats för att uppmärksamma en hel bransch som håller på att utplånas i sviterna av corona-pandemin.

-Vi har drabbats extremt hårt, säger Karin Mårtensson för Malmö Arena som har funnits i Malmö sedan 2008. Sedan förbudet mot folksamlingar infördes har vi förlorat större delen av våra intäkter, säger Karin Mårtensson. Vi var först ut med att stänga ner och kommer bli sist ut att öppna upp.

Evenemangsbranschen har drabbats hårdare än många andra branscher då det har varit i princip omöjligt att ställa om till annan verksamhet. Mässor, event, konserter och sportevenemang har alla varit inställda i ett halvår. Någon ljusning verkar inte finnas i sikte heller.

-Det allra mesta i vår bransch har lång förberedelsetid, ofta sex till arton månader, säger Karin Mårtensson.

Nu försöker branschen uppmärksamma politikerna om att något behöver göras om inte en hel näring med miljardomsättning och tusentals anställda ska försvinna.

-Vi är ju vana att sätta strålkastarna på andra som vill synas men nu är det vår situation som behöver uppmärksammas, säger Karin Mårtensson. Det handlar såklart inte om att vi uppmanar till några corona-risker men visst är det konstigt att det är ok att trängas på t ex köpcentra och ute i handeln medan det inte går att ordna något med mer än 50 personer som håller avstånd på Malmö Arena.

Företagsstöd behövs men evenemangens ekosystem har strukturella utmaningar också. Det är många som är frilansare och de har ofta inte något annat att falla tillbaka på. Du kan vara världens bästa ljussättare men när det inte finns något att sätta ljus på ser det mörkt ut ändå och du kan driva de bästa arenorna, men om det inte finns något att fylla dom med så är dom inte till glädje för någon.

Karin Mårtensson tycker att lösningen för en bransch i fritt fall måste vara förlängda och fortsatta stödåtgärder och ekonomisk hjälp från regeringen. De åtgärder som har lanserats för kultursektorn har bara riktats till artisterna, inte de som ser till att artisterna kan hålla en konsert. I evenemangs-branschen ryms dessutom många fler branscher som möten, mässor och event.

Kontaktperson: Karin Mårtensson, VD Malmö Arena,
karin.martensson@malmoarena.com eller tel 0732-52 20 08