​Sverige söker innebandy-VM för herrar 2024 i Malmö Arena

​Sverige söker innebandy-VM för herrar 2024 i Malmö Arena

Svenska Innebandyförbundet har tecknat en avsiktsförklaring med Malmö Stad, Malmö Arena och Event in Skåne om att gemensamt ansöka om innebandy-VM för herrar i december 2024. Ansökan ska lämnas in till Internationella Innebandyförbundet i mitten av november och ett beslut förväntas i mitten av december.

Senast Sverige arrangerade ett VM på herrsidan var 2014. Det blev en succé där Sverige fick höja guldpokalen inför en fullsatt arena.

Nu är tanken att scenariot ska upprepas tio år senare – i Malmö Arena.

En grundlig förstudie och analys har genomförts för att få de bästa förutsättningarna för ett framgångsrikt världsmästerskap.

– Under kartläggningen har diskussioner förts med flera städer och arenor och vi uppskattar alla intressenternas seriösa engagemang. Vi har nu beslutat att vi, tillsammans med Malmö och Skåne, ska ansöka om värdskapet för VM 2024. Upplägget som Malmö och Skåne har presenterat är otroligt spännande. Svensk innebandy kommer att växa ytterligare i och med det här mästerskapet som har alla förutsättningar att bli ett av de bästa internationella mästerskapen hittills, säger Svenska Innebandyförbundets generalsekreterare Mikael Ahlerup.

Per-Olov Bergqvist från fritidsförvaltningen i Malmö stad är stolt över att kunna lämna in ett bud för att få att arrangera ett stort VM i innebandy, som innefattar 16 nationer.

– Vi tror mycket på vårt koncept och ser fram emot att bjuda malmöbor samt alla besökare på ett nytt internationellt mästerskap. Vår långsiktiga ambition är att den här typen av evenemang ska stimulera till en ökad aktivitet och rörelse i samhället, säger Per-Olov Bergqvist.

Malmö Arena är tänkt som huvudarena för det nio dagar långa mästerskapet, med Baltiska hallen som komplement.

– Vi ser fram emot att åter hälsa innebandyn välkommen till Malmö Arena. Vi genomförde fyra mycket lyckade SM-finaler tillsammans med Svensk Innebandy under perioden 2011-2014, säger Karin Mårtensson, vd på Malmö Arena.

Event in Skånes vd Pehr Palm om ansökan:

– Innebandyn är en av de största idrotterna i regionen. Ett mästerskap av den här kategorin bidrar till att synliggöra Skåne internationellt. Vi ska leverera ett fantastiskt värdskap för spelare som deltar och supportrar som besöker oss under evenemanget.

Fakta, VM:
16 nationer
9 speldagar
Sverige har tidigare arrangerat VM för herrar 1996, 2006 och 2014.

Fakta, Malmö Arena:
Publikkapacitet: 12512
Publikrekord (innebandy): 11324

Fakta, Baltiska hallen:
Publikkapacitet: 4077
Publikrekord (innebandy): 3650

Kontakt:
Mikael Ahlerup, generalsekreterare Svenska Innebandyförbundet, tel: 070-585 36 46
Per-Olov Bergqvist, Avdelningschef på Evenemangs- och rekreationsavdelningen, Fritidsförvaltningen Malmö Stad, tel: 0708-94 24 60
Karin Mårtensson, vd Malmö Arena, tel: 073-252 20 08
Pehr Palm, vd Event in Skåne, tel: 076-887 07 46
Anton Rosenblad, tf kommunikationschef Svenska Innebandyförbundet, tel: 072-722 49 23