Delar av Malmö Citysamverkans styrelse visar stolt upp sitt nya Quality Mark.

Malmö Citys arbete blir återigen kvalitetsmärkt

Nu har Malmö Citysamverkan fått förnyad Quality Mark-certifiering - en kvalitetsmärkning för hur stadens aktörer arbetar tillsammans för att skapa en positiv utveckling. Certifieringen är ett kvitto på att samverkansarbetet fortsätter på ett strukturerat sätt.

Nu har Malmö Citysamverkans arbete åter granskats av den rikstäckande och branschöverskridande organisationen Svenska Stadskärnor och resultatet är en förnyelse av certifieringen Quality Mark (QM). QM är en kvalitetsmärkning på hur stadens olika aktörer gemensamt arbetar för en positiv utveckling av stadskärnan.

Malmö Citysamverkan har sedan 1995 arbetat i samverkan med fastighetsägare, Malmö stad samt handel, restaurang och övrigt näringsliv. Samverkansarbetet har under åren lett till flera effektfulla insatser för såväl boende och besökare som för det lokala näringslivet. Detta har synts i allt från ombyggnationer av gator och torg, citys vackra julbelysning och renhållningsprojekt till olika events som Design & Konsthantverksmarknad och International Food Festival.

Att levandegöra och vidareutveckla Malmös stadskärna är viktigt för hela Malmö. Det bidrar till stadens varumärke och lockar fler besökare, vilket är viktigt för det lokala näringslivet som i sin tur erbjuder arbetstillfällen till Malmöbor. Allt hänger ihop och i detta är vårt samarbete oerhört betydelsefullt. På så sätt har vi möjlighet att omvandla komplexa frågor till konkreta åtgärder”, säger Pia Sandin, VD på Malmö Citysamverkan.

Att inneha ett certifikat visar att stadens aktörer samarbetar långsiktigt och strategiskt. Man har tydliga gemensamma mål och följer upp resultaten, vilket leder till en stabil samverkan där stadskärnans nyckelaktörer tillsammans skapar förutsättningar för nya investeringar och god utveckling. Över tid har såväl konsumtions- som besöksmönster förändrats och med de senaste utmaningarna i och med pandemin så har det gemensamma engagemanget och drivkraften i samverkan visat sig vara än viktigare. Certifieringen gäller i tre år.

För Malmö Citysamverkan är det viktigt att regelbundet förnya certifieringen. Det är lätt att bli hemmablind i sitt arbete, så därför är det nyttigt att få en granskning från en utomstående part att vi fortsätter att jobba på rätt sätt. Att certifieras ger en grundtrygghet och en trovärdighet för verksamheten. Det är nog fortfarande många som inte inser djupet och bredden i vårt arbete, så detta kommer vi med stolthet att kommunicera ut till både medlemmar och samarbetspartners”, säger Eric Sjöstedt ordförande i Malmö Citysamverkan, tillika affärsområdeschef på Vasakronan.

Om QM (Quality Mark)

Svenska Stadskärnor – en paraplyorganisation för kommun, företag och organisationer som arbetar med utvecklingen av Sveriges städer och orter – står bakom kvalitetsmärkningen Quality Mark. Detta är en standardiserad märkning för samverkansorganisationer i city. Det grundläggande kravet är att det ska finnas ett strukturerat samarbete mellan stadskärnans både offentliga och privata aktörer,

d v s kommun, fastighetsägare, verksamhetsidkare inom handel, restaurang, servicenäring, besöksnäring och andra aktörer. Därefter granskas delar såsom nuläge, organisation, finansiering, vision, affärsidé, mål, strategi, verksamhetsplan, resultatuppföljning och kommunikation. Att inneha en certifiering visar att man arbetar långsiktigt och strategiskt.

QM baseras på en europeisk certifiering som tagits fram gemensamt i ett samarbete kallat “TOCEMA Europe” (Town Center Management Europe). För att kunna föräras titeln “Årets Stadskärna” måste man först bli certifierad enligt QM.

För mer information, kontakta:

Pia Sandin, VD Malmö Citysamverkan, mobil: 0733 30 70 15 e-post: pia.sandin@malmocity.se

Malmö Citysamverkan AB är ett samarbetsföretag som grundades 1995 med Malmö stad, fastighetsägare och handeln i City som ägare. Vi representerar 35 fastighetsägare, 400 verksamheter som tillsammans arbetar för en levande stadskärna. I Malmö Citysamverkan finns kunskap, kontakter, kreativitet och kraft att förändra och utveckla stadens kärna.