Samtliga vinnare i Malmö City Awards 2022. Foto: Joe Miller.

Citys vinnare prisas för engagemang och helhetsupplevelse

På den festliga galan på Malmö Rådhus på torsdagskvällen korades vinnarna av Årets Butik, Årets Restaurang och Årets Café samt de individuella priserna Årets Ledstjärna och Årets Servicestjärna. Kvalitet, engagemang och upplevelse är den röda tråden kring vad såväl citys besökare som den formella juryn värdesätter.

ÅRETS VINNARE – JURYNS MOTIVERINGAR:

Årets Butik: Boligheter

“Om det någon gång skrivs en manual i excellent kundbemötande och service, så ska den skrivas utifrån Årets Butik. Engagemanget och sättet som personalen matchar kundens energi, får en att vilja stanna kvar länge. Du möts också av en estetiskt vacker omgivning, skön musik och underbara dofter, vilket tillfredsställer alla dina sinnen. Här lämnas ingenting åt slumpen, och det finns lika mycket eftertanke som genuinitet och proffsig kompetens.”

Årets Café: Beyond Us Café

“Här är alla välkomna - det utstrålar både omgivningen, menyn och personalen. Konceptet är väl genomtänkt, roligt och spännande. Personalen är engagerad både när de berättar om och visar upp sina lokala samarbeten. Menyn är varierad och det finns något för alla oavsett matpreferens. Smakkombinationer, som du inte ofta skådat, får dig att i ren lycka utbrista “wow”.”

Årets Restaurang: Johan P

“Årets Restaurang bjuder in dig i en härlig och elegant atmosfär och serverar mat tillagad med såväl kunskap som finess. Personalen är engagerade och hjälpsamma och du känner dig genast varmt omhändertagen. Årets vinnare är inte bara en restaurang – konceptet låter dig välja mellan flera upplevelser utifrån din situation, plånbok och lust. Den utsökta maten, fina servicen och den inbjudande platsen får dig att vilja återvända igen och igen.”

”Vi vill lyfta individerna som dagligen arbetar med cityutvecklingen både vad gäller ledarskap och service. Därför är vi extra stolta över att dela ut även två individuella utmärkelser”, säger Pia Sandin, VD Malmö Citysamverkan.

Årets Servicestjärna: Oscar Borgström

Nominerad av Kristina Linderoth, butiksägare Brillor å Sånt, med följande motivering:

Årets Servicestjärna lämnar ingen kund oberörd. Den här personen bemöter alltid kunden med ett genuint och naturligt ”Hej och välkommen, vad kan jag hjälpa dig med idag?”. Med ett varmt mottagande och ett stort leende på läpparna får årets servicestjärna kunderna att känna sig hemma.

Här i butiken guidar hen kunden med van hand genom sortimentet efter önskemål och behov.

Inte sällan överraskar hen kunden med tips och idéer och föreslår något ”extra” som kunden kommer att uppskatta som ett mervärde i köpet. Alla kunder får en återkoppling av stjärnan på sms efter några veckor för att stämma av hur kunden upplever produkten och servicen. Årets Servicestjärna får ofta kunden att återkomma år efter år. Årets Servicestjärna är kunnig, ansvarsfull, pålitlig och charmig. Årets Servicestjärna 2022 är Oscar Borgström och jobbar på Brillor å sånt sedan 15 år tillbaka.

Årets Ledstjärna: Marie Strinnholm-Nordin

Nominerad av citykollegan Anette Svensson med följande motivering:

Hjärtat för småföretagandet och Malmö City bultar hårt hos denna person och inget görs utan att övertygelsen och hjärtat är med. Hen har aldrig vikit från den grund som dennes företagskonceptet vilar på, även om det blåst hårda vindar under corona, renovering i gatan eller andra utmaningar. Personen i fråga är oerhört kreativ och det speglar sig ofta genom skyltfönstret och i butiken som visar en professionell lekfullhet, precis i linje med konceptet. Personen har genom alla år lyft den lokala handeln och vikten av att handla där man bor. För att skapa arbetstillfällen, driva in skattepengar och inte minst för att skapa en levande stadskärna. Denna övertygelse blev genom Malmö Citysamverkan en kampanj vid namn Ingen Puls Utan Din som nu drivs i över 40 städer runt om i Sverige. Årets Ledstjärna 2022 heter Marie Strinnholm-Nordin och driver Popolino.

Bakgrund: Sedan 2006 har Malmö Citysamverkan delat ut priset Årets Butik till engagerade handlare och sedan 2011 delas även pris ut till Årets Café och Årets Restaurang. 2014 tillkom utmärkelserna Årets Ledstjärna och Årets Servicestjärna.

Process: Allmänheten har fått rösta på butiker, caféer och restauranger i Malmö City. Därefter har en jury besökt de tre verksamheter i varje kategori som fått flest röster. Juryn, bestående av representanter från bl.a. Malmö stad, Näringslivskontoret, Malmö Citysamverkan samt våra huvudpartners Sydsvenskan och Lokaltidningen har bedömt varje finalist enligt ett antal förutbestämda kriterier så som t.ex. skyltning, tillgänglighet, hållbarhet, lokalt engagemang, koncept och service och utsett en vinnare.

Malmö Citys Ledstjärna är en utmärkelse som Malmö Citysamverkan delar ut till en person som nominerats av en anställd eller annan person. Ledstjärnan ska kunna engagera sina anställda och vara aktiv i sitt område samt genom samverkan vara drivande för utvecklingen av stadskärnan såväl som sin egen verksamhet.

Verksamhetschefer i city har fått möjligheten att nominera sina anställda till Årets Servicestjärna som de tycker levererar service utöver det vanliga. Detta är ett fint sätt att lyfta personer som varje dag arbetar med att ge riktigt bra service till citys besökare.

För mer information om Malmö City Awards, kontakta: Felicia Jacobsen, Malmö Citysamverkan, mobil 0733 30 70 18. För uttalande från vår VD, Pia Sandin ring 0733 30 70 15.