Fotograf: Jonas Persson

Kreativa och strukturerade koncept vinner Malmö City Awards 2023

Under torsdagskvällen samlades Malmös näringsliv och kommunrepresentanter för en färgsprakande gala på Slagthuset för att dels tillsammans fira utmärkelsen Årets Stadskärna 2023, dels kora vinnarna av Årets Butik, Årets Café och Årets Restaurang. Kreativa och strukturerade koncept med ett tydligt fokus på service är genomgående för de tre vinnande verksamheterna. Under kvällen delades även individuella priser ut till Årets Ledstjärna och Årets Servicestjärna.

ÅRETS VINNARE – JURYNS MOTIVERINGAR:

Årets Butik: Cloetta

“Med en tydlig röd tråd och en lekfullhet som kombineras med struktur och ordning, så råder det ingen tvekan om varför konceptet hör hemma i Malmö City. Här finns ett brinnande engagemang för sina kunder likväl som för sina grannar. Med en intressant historia i bagaget och en framtid som ser ljus ut, så tror vi att denna verksamhet kommer fortsätta att bjuda på spännande överraskningar även framöver.”

Årets Café: Slottsträdgårdens Kafé

“Årets Café har knådat ihop ett mysigt genomgående koncept, tydlighet och en miljö där alla ska känna sig välkomna. Kommunikationen är välgräddad och idéerna strösslade med fyndighet och glädje. I denna charmiga miljö där vi blir väl omhändertagna, vill vi stanna lääänge och njuta av allt det söta och goda.”

Årets Restaurang: Marie Antoinette

“Kärlek, kreativitet och eftertanke är huvudingredienserna hos Årets Restaurang. Här bjuds det på mervärde i form av proffsig service, härlig atmosfär och smaker som är lika delar delikata som nytänkande. Drivet, ambitionen och passionen lyser starkt igenom. Det är laget före jaget och tillsammans kan de nu stolt skriva in vinnare på menyn.”

"Det är underbart att tillsammans få fira att vi mottog utmärkelsen Årets Stadskärna 2023 i förra veckan, för det är många som bidragit till detta och som vi vill tacka. Att stadskärnans aktörer är med och driver utvecklingen och tar hand om både invånare och besökare är grundläggande för en levande stadskärna. Därför känns det helt rätt att samtidigt kora citys vinnande företag och inte minst individerna som dagligen arbetar med cityutvecklingen, så det är extra roligt att dela ut även två individuella utmärkelser”, säger Pia Sandin, VD Malmö Citysamverkan.

Årets Servicestjärna: Adam Järv Nilsson, Busfrö Nytt & Bytt

Nominerad av Marie Thoft, butikschef Busfrö Nytt & Bytt, med följande motivering:

Det här är en stjärna som lyser klarare och klarare i Malmö City. Och precis som en stjärna strålar Årets Servicestjärna mot både kunder och kollegor. Adam får butikens kunder att känna sig sedda, bekräftade och betydelsefulla. Genom att vara snäll, ödmjuk och proffsig har han mötts av både tacksamhet och kärlek. Årets Servicestjärna förgyller dagarna för sina medmänniskor – varje dag.

Årets Ledstjärna: Robert Shergill, VD på India Piercing

Nominerad av kollegan Cindy Olsson med följande motivering:

Med sitt exemplariska entreprenörsmässiga ledarskap är Årets Ledstjärna en god förebild som uppriktigt brinner för att hjälpa andra. Detta genomsyras i ledarskapet med ett engagemang och en prestigelöshet utöver det vanliga.

Med ett individanpassat ledarskap har Robert fått människor att lyfta och därmed lagt en grund för företagets framgångar och visat att det går att förändra människors förutsättningar i livet, utan att aldrig förlora respekten för företagets rötter.

Bakgrund: Sedan 2006 har Malmö Citysamverkan delat ut priset Årets Butik till engagerade handlare och sedan 2011 delas även pris ut till Årets Café och Årets Restaurang. 2014 tillkom utmärkelserna Årets Ledstjärna och Årets Servicestjärna.

Process: Allmänheten har fått rösta på butiker, caféer och restauranger i Malmö City. Därefter har en jury besökt de tre verksamheter i varje kategori som fått flest röster. Juryn, bestående av representanter från bl.a. Malmö stad, Näringslivskontoret och Malmö Citysamverkan har bedömt varje finalist enligt ett antal förutbestämda kriterier så som t.ex. skyltning, tillgänglighet, hållbarhet, lokalt engagemang, koncept och service och utsett en vinnare.

Malmö Citys Ledstjärna är en utmärkelse som Malmö Citysamverkan delar ut till en person som nominerats av en anställd eller annan person. Ledstjärnan ska kunna engagera sina anställda och vara aktiv i sitt område samt genom samverkan vara drivande för utvecklingen av stadskärnan såväl som sin egen verksamhet.

Verksamhetschefer i city har fått möjligheten att nominera sina anställda till Årets Servicestjärna som de tycker levererar service utöver det vanliga. Detta är ett fint sätt att lyfta personer som varje dag arbetar med att ge riktigt bra service till citys besökare.

För mer information om Malmö City Awards, kontakta: Felicia Jacobsen, Malmö Citysamverkan, mobil 0733 30 70 18. För uttalande från vår VD, Pia Sandin ring 0733 30 70 15.