Grafiskt material: Studio Eda

Lokalt näringsliv visar hållbarhet på Palladium

Torsdagen 26 januari arrangeras ett mingel med modevisning på Palladium. Temat för kvällen kommer vara cirkularitet och nytänkande. Tanken är att verksamheter i Malmö city på ett lättsamt, stilfullt och engagerande sätt ska visa upp hur de arbetar för ett cirkulärt Malmö.

Eventet är ett resultat av workshops som hölls av organisationen Re:skills och som Malmö Citysamverkan bjöd in sina medlemmar till under hösten. Workshoparna handlade om hur vi kan möta framtidens konsument och hur näringslivet behöver ställa om till en mer cirkulär ekonomi. Workshoparna gav mycket inspiration och bidrog till nya bekantskaper medlemmarna emellan. Detta ledde i sin tur till nya samarbeten och till denna projektidé som strax innan jul presenterades för Malmö Citysamverkan som genast ville stötta eventet.

”Vi ser att både hos konsumenter och hos våra medlemsverksamheter så har intresset och medvetenheten kring hållbarhet ökat. När nu våra medlemmar ville engagera sig i att skapa ett gemensamt kundevent med cirkulärt tema så var vi inte sena att vara med och bidra. Det är precis det här drivet hos Malmös lokala näringsliv som är så viktigt. Med eventet så hoppas vi att kunna inspirera fler kunder och näringsidkare att tänka hållbart”, säger Pia Sandin VD på Malmö Citysamverkan.

Stora som små aktörer, alla behöver ställa om för att tackla klimatutmaningarna. Omställningen öppnar upp för kreativitet. Hur kan vi skapa nytt med befintliga resurser? Vad kan vi lära av varandra? Under kvällen visar verksamheterna hur man kan tänka och hur cirkularitet kombinerar miljö- och stilmässig medvetenhet.

”Underbart att få chansen att vara delaktig i detta kreativa arrangemang. Vi tar våra affärsgrannar i hand och utvecklas tillsammans. Med stort stöd och i samverkan med Malmö Citysamverkan, gör vi projektet levande och hållbart,” säger Maria Engzell, Kommunikatör Palladium Malmö.

"Viktigt att visa att tex produkter kan tillverkas så att de håller mer än en säsong - för att möta framtidens behov. Genom att återbruka material som tex guld och silver samt tillverka produkter/smycken som tål att användas längre bidrar vi till ett minskat ekologiskt fotavtryck", kommenterar Guldsmed Ingrid Trilk.

Det räcker med att 25 procent* av en grupp driver en förändring för att de ska kunna få majoriteten med sig. Från de stora kedjorna till de små enskilda aktörerna, alla behöver vi ställa om. Ju fler det är som jobbar tillsammans, desto större chans är det att en snabbare omställning till ett klimatvänligt samhälle lyckas.

”En fantastisk möjlighet att få visa upp sin verksamhet och dess hållbara tänkande. Att tillsammans med sin ”granne” skapa kontakter och visa upp hur fantastiskt Malmö City är!”, säger Martina Nilsson, Personal Shopper, Lindex Södergatan.

Kvällen inleds med mingel och mässa. Besökarna bjuds på bubbel och tilltugg medan de minglar med verksamheterna som berättar om hur de arbetar för att bli mer cirkulära. Mässan följs av en modevisning där cirkularitet, nytänkande och stilfullhet flätas samman. Efter mässan fortsätter minglet i Palladiums foajé.

Medverkande:

Modevisning:
The Urban Hippie Swe, Aginginstyle, Lindex, A Piece Lux, Butik Fina, Beyond Us / FAB, IsaDora, Scorett, Malmö Miljöförvaltning, Hatthyllan, Uma Bazaar, Bien Vélo

Utställare:
Guldsmed Ingrid Trilk, La Chinata, Malmö Citysamverkan, Beyond Us,
Gretro, IsaDora, Scorett, Malmö Miljöförvaltning, A Piece Lux,
Lindex

Teres Arvidsson och Emma Börjesson från Miljöförvaltningen kommer och berättar om stadens miljökontrakt.

* www.naturskyddsforeningen.se