Alla vinnare 2017, Årets Butik, Årets Butik Service & Tjänster, Årets Ledstjärna, Årets Servicestjärna, Årets Café och Årets Restaurang.

Malmö City Prisar personer bakom disken!

Varje år utnämns bl.a. Årets Butik, Café och Restaurang i Malmö City. Folket röstar fram tre finalister i varje kategori och en jury utser vinnaren. Folkets röster visar att de uppskattar det personliga bemötandet och engagemanget som små företagare kan ge.

” - I år har vi lagt till en kategori. ”Årets Butik med inriktning Service & Tjänster”. Säger Pia Sandin, VD för Malmö Citysamverkan. ”Folkets engagemang kring den här typer av verksamheter har varit så stort, vi har fått in fler röster än någonsin. City förändras ständigt och nya typer av verksamheter flyttar in längs våra gator. Allt från tatueringsborttagning till teambuilding och tandläkare i gatuplan har tillkommit de senaste åren.”

ÅRETS VINNARE - JURYNS MOTIVERINGAR:

Årets Butik: Brillor å sånt
”Den här butiken satsar på varumärken som inte finns på andra ställen och produkter av hög kvalitet. Man har tänkt på allt från dekorationer utanför butiken till stämningen innanför dörrarna. Alla dessa saker bildar en genomtänkt helhet som ger kunden en lugn, trygg och exklusiv upplevelse med hög servicenivå. Ägaren har drivit butiken i många år och de slutar aldrig att utvecklas, engagera sig och bidra med nya idéer som gör både verksamheten och city bättre.”

Årets Butik – Service & Tjänster: Ornament Bodypiercing & Jewelry
”Det är personalen som gör denna butiken till en vinnare. De har kunden i fokus, är kompetenta och genuint omtänksamma. Det märks att de har stenkoll på sin bransch och skapar ett habegär som gör att kunden vill komma tillbaka och kanske till och med våga prova nya saker. I den här butiken får du en upplevelse, vare sig du vill handla en produkt, boka en behandling eller bara fråga om vägen.”

Årets Café: Eida
”Detta café har ett personligt koncept med en säsongsinspirerad meny. De satsar på lokala råvaror och nyttigt fokus - maten är kärleksfullt lagad och det märks från den första tuggan. Ett mysigt och hemtrevligt café med hög personlig service, ägarna tar verkligen gästvänlighet till en helt ny nivå.”

Årets Restaurang: Kol & Cocktails
”Med en meny av rätter som speglar deras tydliga koncept och en cocktailmeny som väcker nyfikenhet med så mycket mer än bara traditionella drinkar, lockar de dig att stanna och njuta av stämningen. Köket, baren, servicen, musiken – allt detta vävs samman till en härlig upplevelse i tjusigt inredda lokaler med en Malmö -twist.”

Malmö Citysamverkan delar även ut personliga priser till chefer och medarbetare i Malmö City.

”Vi vill lyfta individerna som dagligen arbetar med cityutvecklingen både vad gäller ledarskap och service. Därför är vi extra stolta över att dela ut dessa utmärkelser”. Säger Pia Sandin, VD för Malmö Citysamverkan.

Årets Servicestjärna: Jimmy Jensen – Malmstens Fisk & Kök, Malmö Saluhall
NOMINERAD AV ERIK MALMSTEN med följande motivering:

”Jimmy är mannen i skägg som tar emot gäster med öppna armar! Han är snabb och lämnar inget åt slumpen! Om gästen är nöjd är Jimmy nöjd. Han är sprudlande, energisk och har ett ständigt leende på läpparna!”

Årets Ledstjärna: Johanna Neckmar, Blomsterpigan
NOMINERAD AV LOTTA ANDERSSON med följande motivering:

”Johanna, The Queen of Flowers, sprudlar av energi som smittar av sig till alla anställda och kunder. Blomsterpigorna är de bästa floristerna som skådats! ALLA älskar dem och deras ägare Johanna, och i år är det 25 år sedan hon startade företaget!”

________________________________________________________________________________________

FLER BILDER AV VINNARNA FINNS I VÅRT BILDBIBLIOTEK.

Bakgrund
Sedan 2006 har Malmö Citysamverkan delat ut priset Årets Butik till engagerade handlare och sedan 2011 delas även pris ut till Årets Café och Årets Restaurang. 2014 tillkom utmärkelserna Årets Ledstjärna och Årets Servicestjärna.

Process
Allmänheten har fått rösta på butiker, caféer och restauranger i Malmö City. Därefter har en jury besökt de tre verksamheter i varje kategori som fått flest röster. Juryn, bestående av representanter från bl.a. Malmö stad, Näringslivskontoret, Stilverket, Malmö Citysamverkan, Taste Events samt Sydsvenskan och Hallå har bedömt varje finalist enligt ett antal förutbestämda kriterier så som t.ex. skyltning, tillgänglighet, lokalt engagemang, meny och service och valt ut en vinnare.

Malmö Citys Ledstjärna är en utmärkelse som Malmö Citysamverkan delar ut till en person som nominerats av en anställd eller annan person. Ledstjärnan ska kunna engagera sina anställda och vara aktiv i sitt område samt genom samverkan vara drivande för utvecklingen av stadskärnan såväl som sin egen verksamhet.

Verksamhetschefer i city har fått möjligheten att nominera sina anställda till Årets Servicestjärna. Detta är ett bra sätt att lyfta personer som varje dag arbetar med att ge riktigt bra service till citys besökare.