Årets Centrumutvecklare Pia Sandin, flankerad av Nils-Petter Nilsson och Tobias Ahlstedt

Malmö har Sveriges bästa centrumutvecklare

Utmärkelsen Årets Centrumutvecklare tilldelas sedan 2012 en person som på ett framgångsrikt sätt genomfört en utvecklingsprocess, projekt, en kampanj eller ett arbete inom ramen för centrumutveckling i en stadskärna, handelsplats eller köpcentrum. I natt utsågs Malmö Citysamverkans VD Pia Sandin till Årets Centrumutvecklare 2022.

Tre slutfinalister utsågs tidigare i år på Sveriges Centrumutvecklares årskonferens i Uppsala. Förutom Pia Sandin var det också Tobias Ahlstedt från Västervik och Nils-Petter Nilsson från Växjö.

Juryn för Årets Centrumutvecklare består av fem personer från Sveriges Centrum- och platsutvecklare, Fastighetsägarna och Svenska Stadskärnor och deras motivering till Pia Sandin lyder:

”För en gärning som inte bara inneburit en kreativ och innovativ insats för staden, utan också som en generös inspirations- och kunskapskälla för en hel yrkeskår under många år”.

”Jag är fantastiskt stolt och glad över utmärkelsen. För mig är den resultatet av den djupa samverkan som sker i Malmö City, där alla bidrar till utvecklingsarbetet och driver viktiga frågor för en levande stadskärna. Oavsett om det är kommunen, fastighetsägare, handel, restaurang eller övrigt näringsliv så medverkar de både till faktiska insatser och till strategisk planering för att vi ska uppnå den gemensamma visionen om ett ’Malmö City för alla att älska och återuppleva’. Jag vill också passa på att tacka alla underbara människor som har nominerat mig”, säger Pia Sandin, VD Malmö Citysamverkan.

”I år har vi det stora nöjet att gratulera Pia Sandin till en mycket välförtjänt utmärkelse. Pia har jobbat länge inom vårt område och är en stor inspiration för många. Vi känner alla en enorm stolthet när vi ser vilket lokalt engagemang, enorm kreativitet, bra ledarskapsförmåga och hög spetskompetens vår yrkeskår har. Vi vet vilket hårt arbete som ligger bakom deras framgångar och inte minst under dessa annorlunda år med en pandemi”, säger Marlene Hassel, ordförande i Sveriges centrum- och platsutvecklare som också sitter i juryn.

”Pia är en trygg punkt för alla som arbetar i Malmö city. Att ha arbetat på samma post i 17 år och fortfarande brinna för alla frågor måste vara den bästa kombinationen – kunskap och engagemang. Att Pia är noggrann, drivande och har ett nätverk utöver det vanliga gör att hon kan navigera mellan alla olika aktörer, vilket är centralt i samverkansarbetet”, säger Eric Sjöstedt ordförande i Malmö Citysamverkan.

För mer information kontakta:

Marlene Hassel, ordförande Sveriges Centrum- och platsutvecklare, 0706-57 52 99 eller ordforande@sverigescentrumutvecklare.se

Pia Sandin, VD Malmö Citysamverkan, 0733 30 70 15 eller pia.sandin@malmocity.se

Eric Sjöstedt, ordförande Malmö Citysamverkan, 040-691 7172 eller eric.sjostedt@vasakronan.se