Årets vinnare Malmö City Awards 2024

Ny stjärna hyllas på Malmö City Awards 2024

På torsdagskvällen hölls den årliga galan Malmös City Awards på Palladium. Där hyllades de vinnande koncepten för året 2024 inom kategorierna Årets Butik, Årets Café och Årets Restaurang för deras enastående service, inbjudande miljöer och minnesvärda upplevelser. I vanlig ordning delades även de individuella priserna ut till Årets Servicestjärna och Årets Ledstjärna, men kvällens överraskning blev det nya priset - Årets Stadsstjärna. Detta pris tilldelades Martina Nilsson som genom sitt engagemang skapat positiva förändringar för både sin egen verksamhet och för city.

ÅRETS VINNARE - JURYNS MOTIVERINGAR:

Årets Butik: Kenja

“Årets butik tar med dig på en kundresa där det personliga bemötandet är viktigt och självklart. Med sin digitala närvaro och sina tilltalande sociala medier fångar vinnaren din uppmärksamhet och tar dig vidare till city. Där välkomnas du av inbjudande skyltfönster som lockar in till en tillgänglig, smakfull och färgkoordinerad butik med ett enastående utbud. Som pricken över i:et bjuder personalen på ett strålande bemötande, vilket gör att du lämnar lokalen med fina produkter i handen och ett stort leende på läpparna.”

Årets Café: Malmö Stadsteaters Teatercafé

“Årets Café har lyckats hitta de perfekta ingredienserna till ett framgångsrikt koncept. Med sin excellenta service och noga genomtänkta meny har denna plats blivit en pärla att besöka i city. Förutom en delikat upplevelse får du som besökare ta del av en hemtrevlig miljö där historien i väggarna genomsyrar lokalen. Här möter det gamla det nya, här är smakerna på plats och det fina bemötandet från personalen ger en känsla av en framgångsrik kultur. Det är detta som gör varje besök till en minnesvärd upplevelse.”

Årets Restaurang: Atmosfär

“Med sin fantastiska service och inbjudande miljö tar årets restaurang med sina gäster på en resa fylld av smakrika upplevelser. Genom att erbjuda högkvalitativ mat med alternativ för alla, säkerställer restaurangen att ingen missar den fullständiga matupplevelsen. Det är inte bara en plats för att äta, utan också för att umgås och ha en trevlig stund. Luta dig tillbaka och låt dig sugas in av den härliga atmosfären.”

Årets Servicestjärna: Kristian Andersson, Naturkompaniet Stora Nygatan

Nominerad av: Björn Mattsson med följande motivering:

“Kristian lyser upp våra dagar! Med stort engagemang delar han på ett personligt sätt med sig av sin erfarenhet och passion för friluftsliv till våra kunder. Våra kunder har väldigt många olika behov och Kristian har en otrolig förmåga att se, förstå och hjälpa alla tack vare sin lyhördhet, sina kunskaper, stilkänsla och värme. Som kollega är han en riktig glädjespridare, alltid stöttande och vill ständigt utveckla sig själv och butiken."

Årets Ledstjärna: Lotta Andersson, Lotta Jewellery Hamngatan

Nominerad av: Johanna Neckmar med följande motivering:

"Lotta är värd att bli årets Ledstjärna då hon sprider stjärnglans över Malmö. Hennes varma personlighet och hjärtliga service gör att kunder kommer tillbaka gång efter gång. Med sitt brinnande engagemang har hon drivit på processer som lett till utveckling av området. Lotta vill skapa en trygg, fin och välkomnande plats för både sina grannar och besökare. Med denna drivkraft som skapar positiva synergieffekter är Lotta en självklar Ledstjärna i Malmö City."

Årets Stadsstjärna: Martina Nilsson, Lindex Södergatan

Nominerad av: Moa Sand & Linnéa Samia Khalil med följande motivering:

"Att nominera Martina är ett erkännande av hennes enastående bidrag till stadens puls och gemenskap. Hon utstrålar inte bara glädje och delar med sig av sin omfattande kunskap till kunderna i butiken hon representerar; hon visar även en brinnande passion för Malmö City och dess stadskärna. Genom sitt engagemang och sin förmåga att bygga relationer, har Martina skapat en bro mellan olika näringsgrenar i staden. Hon är en föregångare när det gäller att initiera och genomföra event tillsammans med andra verksamheter, vilket berikar Malmö City avsevärt."

“Efter många fantastiska år är jag glad att få avsluta min tid på Malmö Citysamverkan med att få tilldela ett nytt
pris, Årets Stadsstjärna. Framtagandet av detta pris var för att uppmärksamma ännu en person som har bidragit till att levandegöra vår stadskärna. Det är härligt att se hur city ständigt utvecklas och att vi har så många begåvade och engagerade människor i staden. Det är därför med stor glädje som vi får hylla fler personer på årets Malmö City Awards.”
säger Pia Sandin, VD Malmö Citysamverkan.

Bakgrund:
Sedan 2006 har Malmö Citysamverkan delat ut priset Årets Butik till engagerade handlare och sedan 2011 delas även pris ut till Årets Café och Årets Restaurang. 2014 tillkom utmärkelserna Årets Ledstjärna och Årets Servicestjärna.

Process:
Allmänheten har fått rösta på butiker, caféer och restauranger i Malmö City. Därefter har en jury besökt de tre verksamheter i varje kategori som fått flest röster. Juryn, bestående av representanter från bl.a. Malmö stad, Näringslivskontoret, Malmö Citysamverkan och matentusiaster har bedömt varje finalist enligt ett antal förutbestämda kriterier så som t.ex. skyltning, tillgänglighet, hållbarhet, lokalt engagemang, koncept och service och utsett en vinnare.

Malmö Citys Ledstjärna är en utmärkelse som Malmö Citysamverkan delar ut till en person som nominerats av en anställd eller annan person. Ledstjärnan ska kunna engagera sina anställda och vara aktiv i sitt område samt genom samverkan vara drivande för utvecklingen av stadskärnan såväl som sin egen verksamhet.

Verksamhetschefer i city har fått möjligheten att nominera sina anställda till Årets Servicestjärna som de tycker levererar service utöver det vanliga. Detta är ett fint sätt att lyfta personer som varje dag arbetar med att ge riktigt bra service till citys besökare.

Årets Stadsstjärna är ett pris som tillkommit året 2024 till en person som har engagerat sig och skapat positiva förändringar, inte bara för sin verksamhet utan för hela city.

För mer information om Malmö City Awards, kontakta: Felicia Jacobsen, Malmö Citysamverkan, mobil 0733 30 70 18. För uttalande från vår VD, Pia Sandin ring 0733 30 70 15.