Felicia Jacobsen från Malmö Citysamverkan (mitten) delar ut priser i Malmö City Awards tillsammans med Anna Morin och Jannik Hansen från huvudpartners Sydsvenskan Lokaltidningen.

Stor glädje vid utdelning av Malmö City Awards 2021!

Efter ett års pandemipaus är vi glada att meddela vinnarna av Årets Butik, Café och Restaurang i Malmö City. I vanliga fall avslöjas vinnarna på en fysisk gala, i år blev upplägget något annorlunda. Tillsammans med våra huvudpartners Sydsvenskan och Lokaltidningen, överraskades vinnarna med jätteballonger, vinstcheckar och gratulationer. Det blev en stämningsfull och vandrande fest!

ÅRETS VINNARE - JURYNS MOTIVERINGAR:

Årets Butik: Taste of Britain
”När du går in genom dörrarna har du lämnat staden och rest utomlands. I bakgrunden spelas brittisk radio, varorna är prydligt uppställa med om- och eftertanke. Medan du insuper den varma och ombonade känslan möts din blick av ett stort leende och BBC radio överröstas av ett glatt ”Welcome!” från personalen. Förutom en utlandsresa på hemmaplan ger Taste of Britain också en insikt i hur man bedriver en butik på bästa sätt. Det breda utbudet ger dig inte bara en smak av Storbritannien, den proffsiga servicen, kompetensen och genuiniteten ger dig hela upplevelsen!”

Årets Café: Slottsträdgårdens Kafé
”Här kliver du in i en harmonisk, grön och blomstrande idyll, ett litet stenkast ifrån stadens puls. Menyn är väl genomtänkt och vackert skapad, med något för allas smak och tycke. Här är det inte bara miljön som välkomnar - trots den stora serveringsytan ser personalen varje individ och du känner dig betydelsefull och sedd. Ambitionsnivån är hög med allt från egna produkter och tydligt miljötänk, till de många kreativa idéer som resulterar i härliga upplevelser som skapar fina minnen.”

Årets Restaurang: SOHO
Du stiger in i en snygg, stilren och fantastiskt fräsch lokal med avslappnande atmosfär. Känslan är exklusiv och du mottas väl av personal som ger service av mycket hög klass, de är professionella, uppvaktande och jordnära. Maten är vackert upplagd och gjord med stor talang och omsorg. Efter den första tuggan höjs ögonbrynen och vi imponeras av de smakkombinationer som skapar fyrverkerier för våra smaklökar. Personalen, atmosfären och maten gör detta till något av det bästa vi upplevt på länge och vi kan knappt vänta med att få besöka SOHO väldigt snart igen.”

Malmö Citysamverkan delar även ut personliga priser till chefer och medarbetare i Malmö City.

”Vi vill lyfta individerna som dagligen arbetar med cityutvecklingen både vad gäller ledarskap och service. Därför är vi extra stolta över att dela ut dessa utmärkelser”, säger Pia Sandin, VD Malmö Citysamverkan.

Årets Servicestjärna: Gustav Ottosson – PELOTE
Nominerad av Daniel Skjeld, grundare och ägare av PELOTE med följande motivering:

”Gustav är magiskt engagerad i kunderna och det känner de. Någon beskrev det som att äta på en riktigt fin restaurang med den service och omtanke som han ger och den kompetens han besitter. Med ödmjukhet, humor och mängder av kunskap guidar han sina kunder genom en rad beslut de ska ta om sin kostym på ett fantastiskt sätt, fyllt av omtanke och värme, så att resultat blir något som ger glädje i många, många år framåt. Kunder har kontaktat oss och tackat oss för att vi finns och med det menar de Gustav.”

Årets Ledstjärna: Ingvar Ryggesjö - Travelshop
Nominerad av kollegan Emil Walter med följande motivering:

”Ingvar är en entreprenör ut i fingertopparna och driver hela sin verksamhet med otrolig energi och tillit till sin personal. Det är en unik upplevelse att jobba tillsammans med Ingvar och många oförglömliga stunder. Vare sig det är telefonsamtal eller något annat så har vi aldrig hört honom säga nej.

Det är verkligen en positiv känsla man får varje gång han lägger på telefonen och säger ”vad kul med lite mer jobb!”. Ingvar är först in och sist ut på jobbet. Vi känner oss trygga att alltid ha honom som ett bollplank och är alltid säkra på att vi får den hjälp vi behöver. Ingvar gör det roligt att komma till jobbet och hans driv mot att alltid skapa bästa möjliga service gör honom till en ledstjärna i våra ögon.”

Bakgrund: Sedan 2006 har Malmö Citysamverkan delat ut priset Årets Butik till engagerade handlare och sedan 2011 delas även pris ut till Årets Café och Årets Restaurang. 2014 tillkom utmärkelserna Årets Ledstjärna och Årets Servicestjärna.

Process: Allmänheten har fått rösta på butiker, caféer och restauranger i Malmö City. Därefter har en jury besökt de tre verksamheter i varje kategori som fått flest röster. Juryn, bestående av representanter från bl.a. Malmö stad, Näringslivskontoret, Malmö Citysamverkan samt Sydsvenskan och Lokaltidningen har bedömt varje finalist enligt ett antal förutbestämda kriterier så som t.ex. skyltning, tillgänglighet, hållbarhet, lokalt engagemang, koncept och service och utsett en vinnare.

Malmö Citys Ledstjärna är en utmärkelse som Malmö Citysamverkan delar ut till en person som nominerats av en anställd eller annan person. Ledstjärnan ska kunna engagera sina anställda och vara aktiv i sitt område samt genom samverkan vara drivande för utvecklingen av stadskärnan såväl som sin egen verksamhet.

Verksamhetschefer i city har fått möjligheten att nominera sina anställda till Årets Servicestjärna som de tycker levererar service utöver det vanliga. Detta är ett fint sätt att lyfta personer som varje dag arbetar med att ge riktigt bra service till citys besökare.

För mer information om Malmö City Awards, kontakta: Felicia Jacobsen, Malmö Citysamverkan, mobil 0733 30 70 18. För uttalande från vår VD, Pia Sandin ring 0733 30 70 15.