Lee Miller's War i Fotografins rum. Påminnelse om pressvisning.

Lee Miller´s War

Fotografins rum, Malmö Museer
31 maj - 7 september 2008

Välkomna till pressvisningen på torsdag 29 maj kl 13.00.

I sommar visar Malmö Museer fotoutställningen Lee Miller's War i Fotografins rum. Lee Miller (1907-1977) är en av 1900-talets mest enastående kvinnliga ikoner - en person beundrad för såväl sin frimodighet, kreativitet och intelligens som sin skönhet. I utställningen visas de bilder som gjort henne mest känd, de hon tog för tidningen Vogue som krigsfotograf under andra världskrigets slutskede.

Om Lee Miller
Lee Miller föddes i Poughkeepsie, New York och började sin karriär som fotomodell för Vogue. Efter att ha träffat Man Ray i Paris 1929 och blivit hans älskarinna och musa började hon arbeta med sina egna bilder och startade en ateljé i New York för mode, reklam och kändisporträtt. Hon fortsatte att umgås med sina surrealistvänner i Europa och 1940 blev hon frilansande fotograf för Vogue och arbetade sedan som krigsfotograf under andra världskriget.

Miller var konstnärligt skolad, vilket märks i hennes sätt att arbeta. Hennes ögonblicksbilder ger ett intryck av att vara genomtänkta och välkomponerade. Men även om hon inte nöjde sig med att skildra verkligheten, utan i någon mån omformade den, är autenticiteten påträngande. Hennes bilder är starka, och hon utnyttjade ofta porträttfotografiets i strikt mening rätt begränsande form. Men hennes objekt vinner åskådarens sympati, alldeles oavsett om det rör sig om enkla soldater, brittiska lottor, förnedrade kollaboratörer eller lägervakter som misshandlats av sina tidigare fångar. Det är i Millers bilder aldrig givet vem som är hjälte eller skurk, vem som är bödel och vem som är offer.

Bilderna i utställningen kommer från Lee Miller's Archives i England (hemsida: www.leemiller.co.uk).

Bilagor
- Pressbilder lågupplöst. För högupplösta kopior, kontakta 1:e fotograf Merja Diaz, e-post merja.diaz@malmo.se, tel 040 - 34 44 54, 0708 - 24 44 54.
- Copyrightinformation.

Pressvisning
Torsdag 29 maj kl 13.00.
Fredag och lördag 30-31 maj är Lee Miller's barnbarn Ami Bouhassane i Malmö. Är ni intresserade av en intervju kontakta Merja Diaz senast torsdag 29 maj på tel. 0708 - 24 44 54.

Vernissage
Utställningen öppnar lördagen den 31 maj kl 14.00. Lee Miller's barnbarn Ami Bouhassane berättar om utställningen och museichef Göran Larsson invigningstalar.

Föredrag
Anthony Penrose (son till Lee Miller och chef för Lee Miller's Archives) håller ett föredrag om Lee Miller på Malmö stadsbibliotek den 30 augusti kl. 14.00.

För mer information om utställningen och pressbilder
Kontakta Merja Diaz, e-post: merja.diaz@malmo.se, tel 040 - 34 44 54, 0708 - 24 44 54.

Vänliga hälsningar
Louise Andersson