Programmet för Malmö SymfoniOrkesters säsong 2024-25 har släppts. Den nya säsongen är starten på symfoniorkesterns 100-årsjubileum.

Malmö SymfoniOrkester släpper sin jubileumssäsong

Jubileumssäsongen 2024-25 innehåller både blinkningar till det som varit, men blickar också framåt. Här kommer publiken bland annat få uppleva Tan Duns spektakulära Water Concerto i mars och en jubileumsgala i januari där ett uruppförande av Ylva Fred inleder konserten.

I januari 2025 är det 100 år sedan Malmö SymfoniOrkester höll sin första konsert på dåvarande Scaniabiografen. Symfoniorkesterns jubileumsår sträcker sig över två konsertsäsonger.

- Årets säsong är programsatt i samarbete med vår tidigare programchef Andreas Hanson, berättar Anna Drake, tf chefsproducent. Under den här säsongen har vi valt att lyfta flera av orkesterns egna solister, som Gustav Melander på trumpet under konserten Trollkarlens lärling och Gustav Wetterbrandt som medverkar i vår temakonsert Alla hjärtans konsert, där orkestern framför Marie Samuelssons Kärlekstriologin.

Den ena delan av Marie Samuelssons trilogi, Oändligheten, skrevs för MSO 2015, då Malmö Live Konserthus invigdes. Det är en av de blinkningar till orkesterns långa historia som man kan finna i programmet. Några av programpunkterna går tillbaka till MSOs födelse, som när symfoniorkestern uppför Haydns 88:e symfoni som spelades under den första konserten 18 januari 1925.

Programmet innehåller även flera kvinnliga kompositörer, från Ethel Smythe till den lettiska kompistören Maija Einfelde och ett stort urval av både dirigenter och solister. En av de dirigenter som återkommer under säsongen är franske Fabien Gabel som leder MSO under både säsongsöppningen den 5 september i ett program med Tjajkovskijs Stormen och Korngolds The Sea Hawk Suite. Det är även Gabel som dirigerar under jubileumsgalan i januari 2025 samt när säsongen avslutas i ett program helt vikt åt Ravel, den 5 juni.

Malmö Live Konserthus nytillträdde VD Erik Mikael Karlson ser fram emot att välkomna publiken till en ny säsong med MSO.
- Jag ser särskilt fram emot vår jubileumsgala som vi programsatt för att ge hela orkestern möjlighet att skina. Konserten inleds med ett specialbeställt verk av Ylva Fred och fortsätter med Rolf Martinssons trumpetkonsert Bridge med Håkan Hardenberger som solist Sen slutar vi med Mahlers Symfoni 1, Titan.

För att se säsongen i sin helhet: https://malmolive.se/mso/abonn...