Stewart Sukuma & Banda Nkhuvu

Amerikansk världshumor, algerisk ökenblues, pop från Mocambique, elektrisk folkmusik och Frank Zappa med MSO: fem godbitar på Malmö Live i höst!

Humorduon Pajama Men uppträder med en unik blandning av sketcher och improvisation. Imarhan skapar egen ökenblues med lika delar folkmusik, algerisk raï och västafrikanskt sväng. Medryckande och dansant pop med Mocambiques stora stjärna Stewart Sukuma & Banda Nkhuvu. Välkända folkmusikgruppen Garmarna gör en spelning med hyllade albumet ”6” i bagaget. Och Malmö SymfoniOrkester framför Frank Zappas symfoniska verk. Här är fem nya höjdpunkter på Malmö Live i höst!

Pajama Men har beskrivits som ”the comedians’ comedians” och utgörs av de världsberömda komikerna Shenoah Allen och Mark Chavez. Duon är känd för sin blandning av standup, sketcher, improvisation och hysteriska karaktärer i surrealistiska situationer. De har vunnit priser för sin scenkonst världen över och har en publik av både hängivna fans och nya entusiaster. Den 3 oktober uppträder Pajama Men i Kuben. Al Pitcher och Petrina Solange värmer upp.

Stewart Sukuma är en av Mocambiques främsta artister. Genom att kombinera traditionella och samtida influenser från Mocambique skapar han en energisk och dansant musik som utmärks av funk, afropop och jazz. Förutom musiken är Stewart Sukuma engagerad i flera hjälporganisationer och har arbetat med frågor som fattigdom bland unga och mänskliga rättigheter. Den 30 oktober kommer Stewart Sukuma och bandet Banda Nkhuvu till Malmö Live för att ge en familjekonsert i Kuben.

Imarhan från Algeriet är en grupp som representerar en ny generation av Tuaregmusiker. De skapar ökenblues som består av både västafrikanskt groove, folkmusik från Sahara och smäktande inslag av algerisk raï. På gruppens debutalbum, har flera av låtarna producerats av en av medlemmarna i Tinariwen. Skivan är både rockig och intim och är en av vårens finaste upptäckter. Den 17 september spelar Imarhan på Kanalscenen.

Garmarna tog en lång paus efter albumet ”Hildegard von Bingen” 2001. I april återkom de med nya skivan ”6” där gruppen gästas av rapparen Maxida Märak och Joakim Thåström. Den välsvarvade folkmusiken möter tunga beats och en elektronisk ljudbild och Annika Norlin har bidragit med text till ett par låtar. ”6” har mottagits av fina recensioner i svensk press och är en stark återkomst av en Sveriges främsta folkmusikgrupper. Den 15 oktober kommer Garmarna till Malmö Live.

Som legenda­risk kultfigur inom rockvärlden drog sig inte Frank Zappa för samarbeten med den symfoniska musiken. Under sin karriär skrev han flera stycken direkt för orkester, inspirerad av tonsättare som Edgard Varèse och Stravinsky. I höst framför Malmö SymfoniOrkester flera av Frank Zappas symfoniska verk blandat med musik av Stravinsky. I repertoaren ingår även verket ”Zappo-Zappa” där orkestern tillsammans med en elgitarr skapar en improvisatorisk ljudmålning i sann Zappa-anda. Konserten äger rum den 22 oktober och presenteras av dirigenten Christophe Mangou som ledde MSO i programmet med Jeff Mills i vintras.

Biljetter till samtliga fem konserter släpps den 2 juni.

Vad: Imarhan
Var: Kanalscenen, Malmö Live
När: 17 september, kl 19.30

Vad: Pajama Men
När: 3 oktober, kl 19.00

Vad: Garmarna
När: 15 oktober, kl 19.30
Biljettsläpp: 2 juni

Vad: Zappa – till annan kanal. Originalmusik av Frank Zappa för symfoniorkester och musik av Stravinsky. Med Malmö SymfoniOrkester under ledning av Christophe Mangou.
Var: Konsertsalen, Malmö Live
När: 22 oktober, kl 19.00

Vad: Stewart Sukuma & Banda Nkhuvu
När: 30 oktober, kl 17.00

Kontakt

Karin Karlsson, programchef Malmö Live, karin.karlsson@malmolive.se, 0709-34 13 94

Adrian Hörnquist, kommunikatör Malmö Live, adrian.hornquist@malmolive.se

På Malmös bästa läge öppnade Malmö Live den 2 maj 2015 - stadens nya mötesplats med konserthus, kongressanläggning och hotell, där musiken är navet. Malmö Live Konserthus är verksamheten i det nya konserthuset med uppdrag att ytterligare profilera Malmö som musikstad och göra Malmö Live till ett offentligt rum och en mötesplats med angelägna, underhållande och tankeväckande program. I Malmö Live Konserthus ingår även Malmö SymfoniOrkester. Program finns på malmolive.se

Den 28-30 augusti 2015 öppnade konsertsalarna för publik och den första konsertsäsongen inleddes med en stor premiärhelg.