Andreas Hanson återgår till uppdrag som dirigent och lämnar chefsuppdrag

Andreas Hanson återgår till uppdrag som dirigent och lämnar chefsuppdrag

Andreas Hanson återvänder till sitt arbete som dirigent och avslutar sin tjänst som programchef för MSO den sista augusti. Hanson kommer att finnas kvar som konsult för organisationen fram till dess att en ny programchef anställts. Rekryteringen av ny programchef startar omgående.

Andreas Hanson skriver själv följande ord: ”Min tid som programchef har varit både lärorik och intensiv. Men jag upplever att arbetet sker för långt bort från det egentliga musicerandet och att den administrativa delen av arbetet överväger den konstnärliga delen. För mig personligen betyder det att jag måste vara ärlig mot mig själv och gå tillbaka till att ”bara” vara den dirigent jag egentligen är. Jag har många fina vänner och enastående kollegor i Malmö SymfoniOrkester och på Malmö Live Konserthus som jag hoppas få arbeta med i framtiden, men i andra former och sammanhang.”

Andreas Hanson har tidigare arbetat som musikdirektör och därmed konstnärlig ledare vid Arméns musikkår i Stockholm. Han har haft återkommande uppdrag som gästdirigent för Malmö SymfoniOrkester och är en flitig gästdirigent vid flera andra ledande skandinaviska orkestrar, konserthus och operascener som till exempel Kungliga Filharmonikerna, Sveriges Radios Symfoniorkester och operahusen i Stockholm och Köpenhamn.

Tf. VD och Konserthuschef Simon Törnqvist säger: ”Andreas har genom sin position i svenskt musikliv och sin mångåriga relation med MSO varit en stor tillgång för konserthusets arbete och han kommer att vara saknad av både ledningsgrupp och kollegor i orkester och administration. Jag beklagar men respekterar Andreas beslut och kan bara tacka för allt han gett till Malmö Live Konserthus under sin tid som programchef.

Andreas sista arbetsdag blir den 31 augusti. Rekrytering av programchef för MSO startas omgående. Rekryteringsfirman Novare, som även rekryterar ny VD till Malmö Live, kommer att hantera rekryteringen tillsammans med berörda parter i bolaget.

Simon Törnqvist utvecklar: ”Jag är mycket glad över att Andreas har accepterat att på konsultbasis stanna kvar i organisationen efter att han avslutat sin anställning, tills vi rekryterat en ny programchef. På så sätt säkerställer vi både en god överlämning till nästa programchef samt planering och programläggning av säsong 24/25.”

Kontaktinfo:

Simon Törnqvist