Annika Norlin tar över Malmö Live i tre dagar

Annika Norlin tar över Malmö Live i tre dagar

Den 9-11 oktober får Annika Norlin gå lös på Malmö Live. Annika Norlin är en av våra mest uppskattade popartister under sina alias Säkert! och Hello Saferide. Under rubriken I huvudet på Annika Norlin fyller hon Malmö Live under tre oktoberdagar med sin musik, sina reflektioner och passioner genom olika musikaliska och konstnärliga uttryck.

I huvudet på Annika Norlin är den första delen i en serie där olika artister bjuds in att kurera en hel helg på Malmö Live under konceptet I huvudet på. I konceptet presenterar artisterna sitt konstnärskaps många olika delar och grottar också ner sig i andra ämnen som de brinner för. Formerna och uttrycken kan handla om allt från föreläsningar och workshops till utställningar och klubbkoncept. Artisten väljer också ut sin egen mat- och fikameny för helgen i samarbete med restaurangerna på Malmö Live. Tanken är att hela Malmö Live ska vibrera av den artist som kurerar helgen.

– Annika Norlin är en väldigt bra artist att premiärstarta det här konceptet med. Hon är engagerad och har flera strängar på sin lyra. Hon gör uppskattad musik både på svenska och engelska, har gett ut en bok med sina texter, läser till psykolog, har jobbat som journalist och är väldigt samhällsengagerad. Programmet för I huvudet på bygger helt på hennes idéer och skapande, säger Karin Karlsson, övergripande programansvarig för Malmö Live Konserthus.

Två konserter och ett varierat program

Till de tre höstdagarna har Annika format ett varierat program, förutom två konserter – en med eget band och en i samarbete med Malmö Symfoniorkester.

– Programmet är inte riktigt klart än, men det kommer bli samtal, klubb, utställning, dj’s, workshop och Skambyrån, där folk läser från sina gamla dagböcker, berättar Annika Norlin.

– Sen ska jag få spela själv två gånger. Det blir specialspelningar bägge gångerna. Den ena blir en upprepning av en spelning vi gjorde på Way Out West förra året, en blandning av Säkert! och Hello Saferide. Den andra konserten blir bara jag tillsammans med Malmö Symfoniorkester. De som arrangerar får välja av mina låtar själv så jag tror det kommer bli en ganska ovanlig blandning, kanske inte de vanligaste. Jag är intresserad av vilka ramar som finns för olika musikformer, hur det ser ut på en popspelning och hur det ser ut när en orkester spelar, och än mer intresserad av hur de ramarna kan rasas, berättar Annika Norlin.

Biljettsläpp 18 maj

• Fredag 9 oktober - Säkert!- och Hello Saferide-konsert i konsertsalen
  • Lördag 10 oktober - program med workshops, samtal, klubb mm.
  • Söndag 11 oktober - konsert tillsammans med MSO i konsertsalen

Biljetterna till de två konserterna i konsertsalen släpps den 18 maj kl 12 och går att köpa på www.malmolivekonserthus.se och i biljettkassan på Malmö Live på Dag Hammarskjölds Torg 4. Early bird pris 18 maj -19 juni: 325 kr per konsert samt paketpriset 525 kr för två konserter som också inkluderar ett Annika Norlinpass med 20% rabatt på övriga programpunkter under hela evenemanget de tre dagarna.

Karin Karlsson, övergripande programansvarig, 0709-341394, karin.k.karlsson@malmo.se
Carolin Sjöholm, kommunikatör, 0721-572390, carolin.sjoholm@malmo.se

På Malmös bästa läge öppnade Malmö Live den 2 maj 2015 - stadens nya mötesplats med konserthus, kongressanläggning och hotell, där musiken är navet. Malmö Live Konserthus är verksamheten i det nya konserthuset med uppdrag att ytterligare profilera Malmö som musikstad och göra Malmö Live till ett offentligt rum och en mötesplats med angelägna, underhållande och tankeväckande program. I Malmö Live Konserthus ingår även Malmö Symfoniorkester.

Den 4 juni invigs platsen gemensamt av Malmö stad och Clarion Hotel, och den 28-30 augusti öppnar konsertsalarna för publik och den första konsertsäsongen inleds.

Mer info om Malmö Live www.malmolive.se
Program i konserthuset www.malmolivekonserthus.se