Sångaren och popartisten Mohammed Assaf, som vann arabiska versionen av "Idol" 2013 kommer till Malmö Live.

Arabvärldens stora stjärna Mohammed Assaf till Malmö Live!

Den 28 december uppträder sångaren och popartisten Mohammed Assaf i konsertsalen på Malmö Live. Biljetter släpps i dag på malmolive.se

Det är Idoltider. En av programmets stjärnor är Mohammed Assaf. 2013 vann han arabiska "Idol" och året därpå sjöng han vid Fifas kongress under öppningsceremonin av fotbolls-VM. Han har blivit en stjärna och förebild för miljontals fans både i Mellanöstern, Europa och USA.

Idolfinalen, inför runt 100 miljoner tv-tittare, blev starten för en karriär som tagit Mohammed Assaf ut på en internationell arena. Efter vinsten utsågs han till ungdomsambassadör av FN:s flyktingorgan UNRWA. Men framför allt spreds hans musik till lyssnare i Mellanöstern och utanför regionen. Mohammed Assaf har miljontals visningar på Youtube, han turnerar över hela världen och har blivit en förenande röst i arabvärlden.

"I've always wanted to make my voice heard around the world… My first ambition is a cultural revolution through art.”. Mohammed Assaf i en intervju med The Guardian, 2013.

Mohammed Assaf föddes i Libyen och växte upp i flyktinglägret vid Khan Yunis på Gazaremsan. Han började sjunga i tidig ålder och var omtalad för att uppträda på bröllop och privata fester där hans klara och klanderfria röst vann stort gehör. 2000 fick han ett genombrott i en lokal tv-show vilket ledde till att flera skivbolag erbjöd honom kontrakt.

Mohammed Assafs popularitet grundar sig i hans förmåga att behärska olika musikstilar. Han sjunger klassiska arabiska kärlekssånger, medryckande poplåtar och kampsånger. I finalen i ”Idol” uppträdde han med en av sina mest kända låtar, den patriotiska sången "Ali al-keffiyeh" ("Raise The Keffiyeh"). I tävlingen framförde han även en version av Backstreet Boys hit ”I want it that way”. För palestinier har han blivit en förenande kraft och en musikalisk hoppfull symbol som överbrygger klyftor.

2014 gästade Mohammed Assaf Sverige för första gången då han uppträdde på Restaurang 1910 på Swedbank Stadion i Malmö. I mellandagarna kommer han till Malmö Live med ett 10 personer starkt band för att spela i konsertsalen.

Konserten är ett samarrangemang mellan DTours/Ken Day och Malmö Live konserthus.

Biljetter och mer info, här.

Vad: Mohammed Assaf
Var: Konsertsalen, Malmö Live
När: Den 28 december, kl 20.00

Karin Karlsson, programchef Malmö Live, karin.karlsson@malmolive.se, 0709-34 13 94

Adrian Hörnquist, kommunikatör Malmö Live, adrian.hornquist@malmolive.se, 0708-306306

På Malmös bästa läge öppnade Malmö Live den 2 maj 2015 - stadens nya mötesplats med konserthus, kongressanläggning och hotell, där musiken är navet. Malmö Live Konserthus är verksamheten i det nya konserthuset med uppdrag att ytterligare profilera Malmö som musikstad och göra Malmö Live till ett offentligt rum och en mötesplats med angelägna, underhållande och tankeväckande program. I Malmö Live Konserthus ingår även Malmö SymfoniOrkester. Program finns på malmolive.se

Den 28-30 augusti 2015 öppnade konsertsalarna för publik och den första konsertsäsongen inleddes med en stor premiärhelg.