Erik Mikael Karlsson tillträder som VD för Malmö Live Konserthus den 1 mars 2024

Erfaren musikprofil utsedd till ny VD för Malmö Live Konserthus

Efter en omfattande rekryteringsprocess har Malmö Live Konserthus AB styrelse fattat beslut att utse Erik Mikael Karlsson som VD & Konserthuschef för Malmö Live Konserthus. Erik Mikael Karlsson har en gedigen erfarenhet från kultursektorn, både som ledare och tonsättare.

För närvarande är Erik Mikael Karlsson VD vid Norrlandsoperan, där han utfört ett mycket uppskattat arbete med att sätta verksamheten på kartan och stärka nationella och internationella samarbeten. Han har även en mångårig erfarenhet av radioproduktion från Sveriges Radio där han ansvarat för både direktsändningar och musikprogram.

”Erik Mikael har en djup insikt i musikens betydelse för människans hälsa och välmående. Hans ledarprofil och intresse för människor passar väl in i den tid och de utmaningar Malmö Live Konserthus nu står inför. Vi ser fram emot att få välkomna Erik Mikael till Malmö Live Konserthus”, säger styrelseordförande Birgit Hansson.

Jag är oerhört stolt och glad att få bli VD och Konserthuschef för Malmö Live Konserthus & Malmö SymfoniOrkester och få leda och utveckla ett fantastiskt vackert konserthus med en otroligt fin musikalisk bredd och med en symfoniorkester i toppklass. Jag hoppas att mina erfarenheter, mina många år i musikbranschen, min passion för musik och för att bygga både nationella och internationella nätverk och skapa hållbara samarbeten kommer bidra till en positiv utveckling och tydligare profil för hela husets olika verksamheter med symfoniorkestern som juvelen i kronan”, säger Erik Mikael Karlsson.

Erik Mikael Karlsson tillträder som VD den 1 mars 2024. Simon Törnqvist fortsätter som Tf. VD för bolaget fram till dess.

För mer information eller frågor, kontakta Tf. VD Simon Törnqvist via e-post: simon.tornqvist@malmolive.se alt. telefon: 072 357 16 67.