Fira Alla hjärtans dag på Malmö Live med altcountrystjärnan Lindi Ortega

Fira Alla hjärtans dag på Malmö Live med altcountrystjärnan Lindi Ortega

Malmö Live öppnar famnen och bjuder in till Alla hjärtans dag. Den 14 februari 2016 firas kärleken i alla dess former med en konsert med kanadensiska countrystjärnan Lindi Ortega.

Lindi Ortega har en röst som för tankarna till artister som Emmylou Harris och Dolly Parton. Hennes musik är lika varm som bitterljuv och har ett vemod som i ena stunden är rockabillyinfluerat sväng och i nästa stund finstämd singer/songwriterkänsla. Lindi Ortega skriver låtar som handlar om klassiska countryteman. Det är ensamhet, olycklig kärlek, uppbrott och åtrå - med en samtida touch.

Efter att ha varit artist på Torontos musikscen under drygt tio år började omvärlden få upp ögonen för Lindi Ortega. Mot slutet av 2010 turnerade hon som körsångerska i The Killers-sångaren Brandon Flowers band med spelningar på festivaler i USA och Europa och framträdanden i talkshows som The Tonight Show with Jay Leno. Lindi Ortegas följande album Little Red Boots och Cigarettes & Truckstops kritikerrosades. 2014 var hon nominerad i kategorin ”Female Artist of the Year” under Canadian Country Music Association Awards. Och senaste skivan Faded Gloryville, som kom 2015, har hyllats av såväl fans som kritiker och har fått höga placeringar på countrylistor världen över.

Med influenser från artister som Leonard Cohen och Van Morrison, countryikoner som Loretta Lynn och Johnny Cash och indiestjärnor som Jeff Buckley och Cat Power kan man tro att musiken Lindi Ortega (numera bosatt i musikstaden Nashville) skapar skulle vara spretig. Men hon väver samman de olika beståndsdelarna till perfektion, något som inte minst märks live.

Konserten med Lindi Ortega är i Kuben. Inramningen kommer att gå i kärlekens tecken, både på och omkring scenen.

Biljetter och mer info här.

Vad: Lindi Ortega
Var: Kuben på Malmö Live
När: 14 februari, 2016, kl 19.30

Kontakt
Karin Karlsson, programchef Malmö Live, karin.karlsson@malmolive.se, 0709-34 13 94
Adrian Hörnquist, kommunikatör Malmö Live, adrian.hornquist@malmolive.se

På Malmös bästa läge öppnade Malmö Live den 2 maj 2015 - stadens nya mötesplats med konserthus, kongressanläggning och hotell, där musiken är navet. Malmö Live Konserthus är verksamheten i det nya konserthuset med uppdrag att ytterligare profilera Malmö som musikstad och göra Malmö Live till ett offentligt rum och en mötesplats med angelägna, underhållande och tankeväckande program. I Malmö Live Konserthus ingår även Malmö SymfoniOrkester. Program finns på malmolive.se

Den 28-30 augusti öppnade konsertsalarna för publik och den första konsertsäsongen inleddes med en stor premiärhelg.