Förtydligande av pressmeddelande och uttalande i Sydsvenskan om premiärhelgen

Med anledning av vårt pressmeddelande i måndags och uttalande i Sydsvenskans Dygnet runt-blogg där vi formulerade oss felaktigt, vill vi nu göra ett förtydligande. Tanken med vår inbjudan var att vända oss till amatörmusiker av alla slag, och inte yrkesmusiker, vilket inte framgick.

Under premiärhelgen i Malmö Live Konserthus den 28-30 augusti vill vi skapa en folkfest, genom att öppna upp för så många medborgare som möjligt att delta på öppna scener på tillfälliga spelplatser i huset och i kvarteret.

- De professionella musiker som vi engagerar får självklart ersättning enligt kollektivavtal. När det gäller de amatörmusiker som vi engagerar, som inte har musik som yrke, så tittar vi på en ersättningsform som går i linje med Malmö stads övriga liknande arrangemang, säger Karin Karlsson, programansvarig på Malmö Live Konserthus.

På Malmös bästa läge öppnade Malmö Live den 2 maj 2015 - stadens nya mötesplats med konserthus, kongressanläggning och hotell, där musiken är navet. Malmö Live Konserthus är verksamheten i det nya konserthuset med uppdrag att ytterligare profilera Malmö som musikstad och göra Malmö Live till ett offentligt rum och en mötesplats med angelägna, underhållande och tankeväckande program. I Malmö Live Konserthus ingår även Malmö SymfoniOrkester. Program finns på malmolivekonserthus.se

Den 4 juni invigdes platsen gemensamt av Malmö stad och Clarion Hotels, och den 28-30 augusti öppnar konsertsalarna för publik och den första konsertsäsongen inleds.

Karin Karlsson

Programchef Musik, kultur & mötesplats