Fullmatad klubbväll med Popkollo, Karin Dreijer och Paula Temple på Malmö Lives premiärhelg

Popkollo Madame Electronic är ett elektroniskt musikläger som vänder sig till tjejer mellan 18-100 år. Tanken är att inspirera till fler kvinnliga musikproducenter. Under lägret får deltagarna arbeta med musikproduktion. Den brittiska technoartisten Paula Temple kommer att lära ut grunderna i musikprogrammet Ableton Live. På schemat finns även röstworkshops med Karin Dreijer från The Knife och inspiration och medverkan från elektroniska artister som Geraldine Lombano, Julia Giertz, Kirsti Øibacken Pedersen och Cecilia Nordlund.

Kollot avslutas den 29 augusti med en fullspäckad klubbkväll och konsert för allmänheten under premiärhelgen på Malmö Live Konserthus. Kvällen går under namnet Blessed Unrest/Through You Into Action och där får deltagarna chansen att uppträda. Paula Temple spelar live och Karin Dreijer dj:ar tillsammans med den elektroniska producenten Dgeral (Geraldine Lombano). Det blir även performance med Sister’s Academy, danceoke med ÖFA-kollektivet, aerobic warmup med Nathalie Agyekum, visuals av Raquel Meyers och konst och scenografi av Ann Engström.

Paula Temple är en brittisk technoartist och producent som är baserad i Berlin och som släppt de kritikerrosade EP-skivorna ”Deathvox” och ”Colonized” på legendariska etiketten R&S. Med sitt hårda och tempofyllda sound har hon blivit ett etablerat namn på den internationella klubbscenen. Hon har remixat artister som Fink, The Knife och Planningtorock och driver den egna etiketten Noise Manifesto. Vid sidan av musiken har hon varit med och utvecklat instrumentet MXF8, en dj-inspirerad MIDI-controller för livespelningar.

Karin Dreijer har genom sin karriär ständigt sökt nya vägar för sitt uttryck. Som ena halvan av The Knife har hon skapat stark elektronisk musik som visat på hur pop och experimentella uttryck kan korsbefruktas. I sitt soloprojekt Fever Ray har hon fortsatt att utforska musiken i en mer personlig kontext där mörka ljud och rytmer bildar en både spirituell och gripande helhet. Karin Dreijer är omtalad för att arbeta med olika effekter på sin sång och att förvränga rösten genom ljusa och mörka tonlägen.

Dgeral (Geraldine Lombano) har spelat skivor sedan slutet av 90-talet. Hon är en av de första kvinnliga dj:arna inom elektronisk musik i sitt hemland Venezuela och är känd för sina eklektiska dj-sets. Hon har turnerat flitigt i både Latinamerika och Europa. I Sverige har hon spelat på Stockholm Pride under flera år och även på klubbar som Debaser Medis. Vid firandet av internationella kvinnodagen 2014 delade hon scenen med bland andra Karin Dreijer och Gnucci.

Datum och tid

Popkollo Madame Electronic final med klubbkvällen Blessed Unrest/Through You Into Action, Kuben i Malmö Live, lördag den 29 augusti, kl 21.00

Biljetter till kvällen finns på Malmö Lives webbplats.

Anna Storåkers, producent och bokningsansvarig, 0733 903 679, anna.storakers@malmolive.se

På Malmös bästa läge öppnade Malmö Live den 2 maj 2015 - stadens nya mötesplats med konserthus, kongressanläggning och hotell, där musiken är navet. Malmö Live Konserthus är verksamheten i det nya konserthuset med uppdrag att ytterligare profilera Malmö som musikstad och göra Malmö Live till ett offentligt rum och en mötesplats med angelägna, underhållande och tankeväckande program. I Malmö Live Konserthus ingår även Malmö SymfoniOrkester. Program finns på malmolivekonserthus.se

Den 4 juni invigdes platsen gemensamt av Malmö stad och Clarion Hotels, och den 28-30 augusti öppnar konsertsalarna för publik och den första konsertsäsongen inleds.