Kan vi spela rysk musik?

Årets Tjajkovskijfestival på Malmö Live Konserthus sker i skuggan av Rysslands krig i Ukraina. Med anledning av detta bjuder konserthuset in till ett panelsamtal om den ryska konstens roll i vår samtid.

- Att vara en levande kulturaktör innebär att vi ställer de brännande frågorna, lyssnar och diskuterar med vår omvärld, säger Maria Frej, VD och konserthuschef. Därför är det extra viktigt att vi just under Tjajkovskijfestivalen ger plats för ett öppet samtal, där vi kan fördjupa förståelsen av hur den ryska klassiska repertoaren kan tolkas i skuggan av kriget.

Samtalet leds av radiojournalisten Lars Mogensen och panelen består av Johanna Melén, utrikesreporter på Sveriges Radio och tidigare korrespondent i Ryssland samt Bo Petersson, professor i statsvetenskap vid Malmö Universitet, tillsammans med Maria Frej.

Samtalet tar avstamp i de svåra avvägningar som alla kulturinstitutioner behöver göra idag. Vad händer när en av de viktigaste klassiska repertoarerna – med de ryska kompositörerna, behöver omtolkas?

- Malmö Live Konserthus finns till för att skapa möten mellan människor och musik, säger Maria Frej. Konserthuset kommer alltid vara en del av samhället samtidigt som vi är bärare av ett kulturarv som funnits i generationer och över decennier, ja århundraden.

Det senaste årets händelser har gett en ny förståelse av de centrala verken i Tjajkovskijs repertoar, där det inte enbart handlar om valet av kompositör, utan hur kompositörens verk använts historiskt och används än idag som ett propagandaverktyg.

- När stora konflikter pågår i världen och framför allt när konflikten kommer nära som i förhållande till Rysslands krig i Ukraina, så måste vi våga ställa oss de frågor som inte alltid är så lätta att finna svar på. Vad har kriget för betydelse för musiken, oss som konsertarrangör – och för publiken? avslutar Maria Frej.

Panelsamtalet ”Kan vi spela rysk musik?” arrangeras måndag den 20 mars kl 18.00 i Kuben på Malmö Live. Inträdet är gratis.

Tjajkovskijfestivalen på Malmö Live Konserthus pågår från den 16 till den 25 mars.
Dirigent under alla festivalens symfoniska konserter: Robert Trevino, tidigare chefsdirigent för MSO.

Onsdag den 15 mars kl 8.15:
PAUS//Morgonkonsert

Konsertsalen
Jazzpianisten Jacob Karlzon ger unika improvisationer och tolkningar av Tjajkovskijs odödliga kompositioner.

Torsdag den 16 mars, kl 19.00:

Tjajkovskijfestival 1
Konsertsalen
Tjajkovskijfestivalen inleds med Symfoni nr. 3 och symfoni nr. 5.

Lördag den 18 mars, kl 13.00:
Tjajkovskijfestival 2
Konsertsalen
Symfoni nr 2 och symfoni nr 6.

Måndag den 20 mars, kl 18.00:
Kuben
Ett samtal om konstens roll i samband med kriget i Ukraina.

Torsdag den 23 mars, kl 19.00:
Tjajkovskijfestival 3
Manfredsymfonin

Lördag den 25 mars, kl 13.00:
Tjajkovskijfestival 4
Manfredsymfonin