Konsert och samtal med Hindi Zahra och Souad Massi på Malmö Live

Konsert och samtal med Hindi Zahra och Souad Massi på Malmö Live

Malmö Live Konserthus lyfter under hösten fram den brokiga och vibrerande musikscenen kring länderna runt södra Medelhavet. Det blir gränsöverskridande musikaliska uttryck av Souad Massi och Hindi Zahra, två fantastiska singer/songwriters som båda numera utgår från Paris, vars musik och uttryck är starkt förankrade i deras kulturella arv från Nordafrika.

Helgen den 12–13 september kommer två av den nordafrikanska musikvärldens mest spännande artister till Malmö Live Konserthus: Souad Massi från Algeriet och Hindi Zahra från Marocko, båda albumaktuella. Under helgen blir det även fördjupande samtal med artisterna.

Hindi Zahra - Nordafrikas Patti Smith

Fransk-marockanska Hindi Zahra rör sig i ett brokigt och livligt musikaliskt landskap. Hon tar sig friheter att kombinera det som hennes hjärta faller för och låter kubanska rytmer möta indiska och arabisk blues slå följe med fransk vistradition - allt i en väldigt personlig jazzinfluerad tango-pop. Hon har jämförts med musikaliska storheter och olikheter som Billie Holiday, Norah Jones, Manu Chao och Beth Gibbons från Portishead, och kallas i många sammanhang för en nordafrikansk Patti Smith.

Trots de många olika influenserna och stilarna så låter Hindi Zahras musik väldigt okomplicerad och otvungen. Den är nästan drömlik, vilket inte är så konstigt med tanke på hur hennes skapandeprocess ser ut:

- Jag drömmer fram arret och sången; melodierna brukar bara komma till mig utan någon större ansträngning från min sida. Jag arbetar instinktivt, utan att skriva ner någonting.

Hindi Zahra är aktuell med nya skivan “Homeland”, en uppföljning på debuten för fem år sedan, som gjorde henne till en internationell stjärna över en natt. Hon har själv lärt sig spela flera olika instrument och har skrivit text och musik sedan hon var 18 år.

Souad Massi - poetisk och politisk rebell

Souad Massi är en av Algeriets främsta artister och har precis gjort en efterlängtad comeback efter fem års tystnad med nya skivan “Al-Mutakallimún”.

Hon är känd som sångerska, låtskrivare och gitarrist med bakgrund i västerländsk rock, pop och jazz så väl som i arabisk-andalusisk klassisk musik. Precis som hos Hindi Zahra rör sig Souad Massis toner över musikaliska, kulturella och geografiska gränser med inslag av portugisisk fado, reggae, orientaliska och afrikanska stilar. Hon har jämförts med Joan Baez och Tracy Chapman och hennes texter på arabiska och franska förmedlar både känslofylld poesi och politisk aktivism.

Souad Massi föddes 1972 i Algeriet. Hennes karriär började i det politiska rockbandet Atakor, som hon spelade med i flera år. Efter flera dödshot tvingades hon lämna sitt hemland och fly till Paris, där hon nu lever och verkar. Om sina ungdomsår i hemlandet berättar Souad:
- Jag var rädd för att vara kvinna eftersom kvinnornas ställning i Algeriet skrämde mig.

Hon klippte håret kort, bar pojkaktiga kläder och spelade fotboll - vilket inte var välkommet. Hon fick motta både verbala förolämpningar och fysiska spottloskor, särskilt när hon sågs bärande på gitarren på gatan. Att vara kvinna och känd musiker i Algeriet i mitten på 90-talet var väldigt riskfyllt.
- Vi lekte med elden, säger Souad.

Konserter

• Hindi Zahra 12 september kl 20 i Kuben, Malmö Live
  • Souad Massi 13 september kl 19 i Kuben, Malmö Live

Biljettsläpp 21 maj

Biljetterna släpps den 21 maj kl 12 och går att köpa på www.malmolivekonserthus.se och i biljettkassan på Malmö Live på Dag Hammarskjölds Torg 4.

Arrangör

Malmö Live Konserthus.

Karin Karlsson, övergripande programansvarig, 0709-341394, karin.k.karlsson@malmo.se
Carolin Sjöholm, kommunikatör, 0721-572390, carolin.sjoholm@malmo.se

På Malmös bästa läge öppnar Malmö Live den 2 maj 2015 - stadens nya mötesplats med konserthus, kongressanläggning och hotell, där musiken är navet. Malmö Live Konserthus är verksamheten i det nya konserthuset med uppdrag att ytterligare profilera Malmö som musikstad och göra Malmö Live till ett offentligt rum och en mötesplats med angelägna, underhållande och tankeväckande program. I Malmö Live Konserthus ingår även Malmö Symfoniorkester.

Den 4 juni invigs platsen gemensamt av Malmö stad och Clarion Hotels, och den 28-30 augusti öppnar konsertsalarna för publik och den första konsertsäsongen inleds.