Kulinariska kullerbyttor och aromatisk akrobatik av Les 7 doigts de la main

Kulinariska kullerbyttor och aromatisk akrobatik av Les 7 doigts de la main

Les 7 doigts de la main, ”The 7 Fingers”, har kallats världens bästa nycirkuskompani och levererar makalösa scenkonstupplevelser till kulturhus, galafester och OS-invigningar. I höst kommer de som första stora scenkonstgästspel till konsertsalen i Malmö Live med den aptitretande föreställningen Cuisine & Confessions.

Med Les 7 doigts de la main och föreställningen Cuisine & Confessions presenterar Malmö Live Konserthus det första stora internationella gästspelet i uppdraget att erbjuda gränsöverskridande och utvidgade musikaliska upplevelser.

- På Malmö Live ska musiken vara navet men vi ska också stå för det icke-verbala scenkonstspråket - det sinnliga och mellanmänskliga språket, säger Ditte Nielsen, ansvarig producent på Malmö Live Konserthus. Med utvidgade musikalisk upplevelser menar vi konstnärliga uttryck i musikens gränsland, till exempel scenkonst med en stark musikalisk koppling.

Det kanadensiska nycirkuskompaniet Les 7 doigts de la main grundades i Montreal 2002 av sju cirkusartister från kompaniet Cirque du Soleil. De har sedan dess rönt stor framgång och bland annat uppträtt på OS-invigningarna i Sotji, Vancouver och Turin och anses idag vara världens bästa och främsta nycirkuskompani.

- Vi upplever att det finns ett stort intresse för nycirkus i Malmö och i regionen. Med Malmö Live har vi fått fantastiska tekniska förutsättningar att ta hit den här typen av scenkonst och internationella gästspel. Vi vill visa redan första säsongen att vi kommer att erbjuda Malmöborna ett brett kulturprogram, berättar Ditte Nielsen.

Cuisine & Confessions har beskrivits som ett vinnande recept och fått fina recensioner i både La Presse och Huffington Post. Kompaniets imponerande akrobater och scenkonstartister - som levererar både dans, jonglering, spoken word, spektakulär akrobatik, humor och matlagning - leder publiken genom berättelser som spänner över både tid och rum, med köket som den nästan ikoniska symbolen för mänskliga gemenskaper och möten.

- Det är en väldigt musikalisk föreställning och en upplevelse utöver det vanliga. Det är en scenkonstföreställning för alla sinnen om livet som pågår i köket, berättar Ditte Nielsen.

Genom att integrera olika konstformer som musik, dans, teater, bildkonst, film och elektroniska medier vill kompaniet erbjuda ett nytt perspektiv på det vardagliga. Föreställningarna är innovativa, konstnärliga och överraskande och rör sig längs hela skalan av vad det innebär att vara människa.

Cuisine & Confessions spelas i Konsertsalen på Malmö Live den 26-27 september 2015.

Biljettsläpp: 12 juni kl 12:00

Mer info och kontakt
Ditte Nielsen, ansvarig producent, ditte.nielsen@malmo.se, 0708-34 53 33

På Malmös bästa läge öppnade Malmö Live den 2 maj 2015 - stadens nya mötesplats med konserthus, kongressanläggning och hotell, där musiken är navet. Malmö Live Konserthus är verksamheten i det nya konserthuset med uppdrag att ytterligare profilera Malmö som musikstad och göra Malmö Live till ett offentligt rum och en mötesplats med angelägna, underhållande och tankeväckande program. I Malmö Live Konserthus ingår även Malmö Symfoniorkester.

Den 4 juni invigs platsen gemensamt av Malmö stad och Clarion Hotels, och den 28-30 augusti öppnar konsertsalarna för publik och den första konsertsäsongen inleds.