Infruset - Själens skrubbsår Foto: Gustaf Elias Fr v: Arja Saijonmaa, Milton Felländer, Björn Dixgård, Jacqline Moss

Pressmaterial: Infruset - Själens skrubbsår, 12-19 november 2022, Malmö Live Konserthus

Premiär för höstens musikupplevelse:

Infruset – Själens skrubbsår

Om det fantastiska och svåra i att vara
människa. Efter att ha blivit framflyttad på grund av pandemin inte bara en utan två gånger, är det på lördag 12 november äntligen premiär för Infruset – Själens skrubbsår. Sju känslosamma musikföreställningar ges på Malmö Live Konserthus 12-19 november. Etablerade och rutinerade artister såväl som nya talanger, kör och dansare/trapetsartist medverkar tillsammans med Malmö SymfoniOrkester.

Musikföreställningen utgår från Mando Diaos hyllade album ”Infruset” som i sin tur är sprunget ur Gustaf Frödings dikter. Genom albumet skrev bandet in sig i den svenska musikhistorien, inte minst med den kanske främsta hitlåten ”Strövtåg i hembygden” som radiopubliken nyligen utsåg till den bästa Svensktoppslåten någonsin. Även till föreställningen nyskriven musik ingår, bland annat låtar från albumet ”I Solnedgången” samt klassiker av den grekiske kompositören Mikis Theodorakis.

I Infruset – Själens skrubbsår möter vi Björn Dixgård och ikoniska Arja Saijonmaa samt nya stjärnskotten Jacqline Moss, Idolfinalist 2021, och unge musikalartisten tillika Talang-semifinalisten Milton Felländer samt den danska trapetsartisten och dansaren Ida Frost. Malmö SymfoniOrkester (MSO) leds av italienska dirigenten Daniela Musca, och föreställningen förstärks av Carolinae Damkör med körvänner.

För manus svarar regissören Moqi S Trolin och Björn Dixgård, scenograf är Eilev Skinnarmo.

Om föreställningen

Produktionen är ett samarbete mellan Malmö Live Konserthus, Mando Diaos artistbolag och Björn Dixgård. Idén och grund för föreställningen skapades av Carlos Barth, Mando Diaos manager, och Karin Karlsson, programchef vid Malmö Live Konserthus. Regissören Moqi Simon Trolin anlitades för att ta fram manus tillsammans med Björn Dixgård och honom utifrån låtarna/texterna.

Infruset – Själens skrubbsår är en scenisk föreställning som innehåller musik, nycirkuselement och en ordlös dramaturgi. Flera arrangörer har involverats för att skapa den symfoniska ljudbilden. Rösterna, solisterna är valda med omsorg vilket betyder att deras röster tillför nya dimensioner och uttryck. Likaså har scenografen Eilev Skinnarmo skapat ett större, nytt konstnärligt rum av konsertsalen för att upplevelserna för publiken ska bli både nya och fler.

Föreställningen berättar en människas liv – och musiken är rösten som för handlingen framåt. Berättelsen tar oss genom denna livsresa, som gestaltas genom de medverkande artisterna; från födelsen till barnet, genom ungdomen, den vuxne/berättaren, den åldrande/vise och slutligen döden. Allt med utgångspunkt från Frödings mörka diktning i fonden, men också med hoppet och ljuset som en grundläggande del i visionen.

När Björn arbetade fram manuset tillsammans med Moqi S Trolin insåg de att lyriken, som ju mestadels var skriven av Gustaf Fröding och Karin Boye, väldigt mycket handlade om livet.

-Vi sa att vi måste få in alla delar: barndomen, ungdomen, vuxenheten, åldrandet och döden, förklarar Björn Dixgård.

Milton Felländer, Jacqline Moss, Björn Dixgård och Arja Saijonmaa – fyra vitt skilda artister från olika genrer och i olika åldrar – gestaltar olika perioder i ett liv, till musiken som arrangerats för att spelas av MSO.

Grunden i föreställningen är låtarna från albumet ”Infruset”, men de kompletteras bland annat med musik från ”I Solnedgången”, Mando Diaos andra svenskspråkiga album (2020). De låtarna är skrivna av Björn Dixgårds föräldrar, Hans Dixgård och Malin Holmlin, avslöjar han:

-Pappa skickade helt plötsligt några demos till mig som han och mamma gjort. De har visserligen skrivit låtar sen jag var liten, lite som att vissa ritar men aldrig visar det för någon – och jag tyckte de var helt mind-blowing. Men jag undrade vad de i bandet skulle tycka, så jag gjorde egna demos och spelade upp för bandet som tyckte de var det bästa jag gjort.

-Jag fick ju förstås berätta att det inte var jag som skrivit dem. ”Sparven”, ”Stigen ”och ”Själens skrubbsår” heter låtarna. Sen spelade vi in dem, och de blev väldigt bra känns det som, avslutar Björn.

Sex olika arrangörer har involverats i musiken: Calle Rasmusson (även musikalisk samordning), Karl-Johan Ankarblom, Lina Nyberg, Ann-Sofi Söderqvist, Peter Danemo samt Ulrika Emanuelsson som också leder Carolinae Damkör med körvänner.

VAD: Infruset – Själens skrubbsår
      VAR: Malmö Live Konserthus
      NÄR: 12-19 november 2022, 7 föreställningar
      Biljetter: http://malmolive.se

Kort om medverkande och nyckelpersoner

Björn Dixgård
      sång

Björn Dixgård är huvudsångare i bandet Mando Diao som sedan 2002 har släppt 8 studioalbum och sålt miljontals exemplar världen över. Deras ikoniska rock’n’roll-sound kombinerat med Björn Dixgårds själfulla röst har blivit ett stort framgångskoncept.

Arja Saijonmaa sång

Arja Saijonmaa är en älskad sångerska, artist, schlagerstjärna och författare som under sin långa karriär spelat in 35 album på många olika språk. Arja samarbetade länge med den grekiske kompositören Mikis Theodorakis och hon har medverkat i otaliga musiksammanhang i Norden och Europa.

Jacqline Moss sång

Jacqline Mossberg Mounkassa, 24, med artistnamn Jacqline Moss, slog igenom i Idol 2021 efter att ha anslutit som en del av programmets då nya satsning Raketen. Hon tog sig raka vägen till final och uppträdde i livesändning inför hela Sverige inför ett utsålt Globen. Jacqline har haft sång och dans som passion sedan barnsben. Målet är en global artistkarriär och det jobbar hon stenhårt på, i både musik- och dansstudion.

Milton Felländer sång

Enbart 13 år gammal har han redan tagit sig till semifinal i TV4:s Talang och medverkat i Malmö Operas uppsättningar Anastasia, A Matilda the Musical (solistroll), Skönheten och Odjuret, Sound of Music samt Intimans uppsättning av Bergmans Persona.

Ida Frost trapetsartist, dansare

Ida Frost är en mångsidig dansare, fysisk artist och koreograf. Med en bakgrund inom gymnastik arbetar hon nu som professionell artist och akrobat. Hennes rörelseintressen flödar från urban house grooves, till samtida mjukhet till installationskonst och akrobatik.

Carolinae Damkör med vänner

Dirigenten och tonsättaren Ulrika Emanuelsson leder kören som tar sig an rösttekniker och genrer från världens alla hörn: Från jojksång via arabisk folkmusik och övertonssång till operaimprovisation med nykomponerad musik. Ensemblen ger sig gärna ut på annorlunda platser med starka konsertprogram där rösterna utmanas på de mest varierade sätt. I föreställningen är kören förstärkt med sångare från andra körer.

Malmö SymfoniOrkester (MSO)

MSO är en av Sveriges ledande symfoniorkestrar med hög internationell nivå och en bred klassisk orkesterrepertoar. MSO har också en stark förankring i nutida repertoar med beställningsverk av vår tids ledande tonsättare. MSO skapar också regelbundet spännande crossoverprogram med artister från andra musikgenrer. Orkestern grundades 1925 och består av ett 90-tal musiker från ca 17 olika länder.

Daniela Musca dirigent

Italienbördiga Daniela Musca är en erkänd dirigent som tidigare bland annat jobbat med Staatsorchester Wiesbaden, Brandenburger Symphoniker, Belgian Chamber Philharmonic samt Frankfurt Opera och Museum Orchestra. I Sverige har Daniela Musca till exempel dirigerat Göteborgs Symfoniker, Norrköpings Symfoniker, Stockholms filharmoniker samt verkat på Kungliga Operan och Malmö Opera.

Moqi Simon Trolin regissör

Moqi Simon Trolin är en erfaren regissör som utbildats på Statens teaterskola i Köpenhamn och därefter arbetat på flera etablerade teatrar i Danmark som bland annat konstnärlig ledare och regissör. Han har också frilansat i hela Skandinavien och gjort flera produktionen på teatrar som Dt Kongelige, Malmö Stadsteater och Ibsen i Norge.

Eilev Skinnarmo scenografi/kostym/bild

Eilev Skinnarmo är en mycket välrenommerad scenograf med lång erfarenhet av visuell arkitektur, design och scenografi. Han har arbetat på många stora arenor i Norden och med projekt inom allt från teater, opera och dans till konserter, tv-produktioner och utställningar.

Medverkande

Malmö SymfoniOrkester
      Björn Dixgård
      Arja Saijonmaa