Robert Trevino, Malmö SymfoniOrkesters nye chefsdirigent, är laddad inför allhelgonahelgen.

Smygpremiär för MSO:s nye chefsdirigent under allhelgonahelgen

Under ledning av MSO:s tillträdande chefsdirigent Robert Trevino framför Malmö SymfoniOrkester den 1 och 2 november ett av Verdis mest dramatiska verk: Verdis Requiem. Det blir två omvälvande konserter med stor kör och solister och ett tillfälle att få en försmak av hur MSO och Robert Trevino tar sig uttryck i symbios under framförandet av ett verk som ligger dirigenten varmt om hjärtat.

– Det är fantastiskt musikstycke och jag älskar det. Det är en tour de force för orkestern som involverar alla och vi kan verkligen använda hela konsertlokalen. Men vad jag älskar mest med det är att det är ett stycke som handlar om döden och är en reflektion över den men inte ger några svar utan omdirigerar och ställer frågor till publiken. Varför existerar ni? Hur väljer ni att existera? Vad är det ni gör i ert liv som gör livet värt att leva? Det är en intensiv upplevelse som öppnar både ditt sinne och ditt hjärta, säger Robert Trevino.

Verdi är känd som en av musikhistoriens mest betydelsefulla operatonsättare. I verk som La Traviata, Aida, Maskeradbalen, Falstaff, Trubaduren, Otello, Rigoletto och många andra pärlor lyfte han operagenren till nya höjder. I hans "Messa da Requiem" har solister och kör viktiga roller, men i detta verk har Verdi fått utrymme att bygga symfoniska partier på ett annat sätt än vad han tillät sig inom operagenren, och dramatiken finns tydligt närvarande, vilket lockat många filmskapare att använda sig av musiken. Igenkänningsfaktorn kommer därför att vara påtaglig på Malmö Live den 1 och 2 november också för dem som inte bekantat sig närmare med Verdi.

Malmö Live Konserthus är mötesplatsen för musik, kultur och nöjesliv i Malmö. Med över 800 konserter och arrangemang om året på 7 olika spelplatser finns något för musikälskare i alla åldrar. Den stora konsertsalen hyllas för sin akustik i världsklass och är hemmaarena för Malmö SymfoniOrkester (MSO), med ett 90-tal musiker från 17 olika länder. Konserter, utställningar, sing a-long och musikquizer, locals unplugged med 040 Live, fria morgonkonserter, jazzklubb, after work, experimentella musikrummet Okiinami för barn, och mycket mera – allt ryms på Malmö Live. Konserthuset invigdes i augusti 2015 och drivs av Malmö Live Konserthus AB som är ett helägt dotterbolag till Malmö stad.
Läs mer på malmolive.se