Den 4 oktober ger Patrik Berger/Hög Sjö en meditationskonsert i Kuben på Malmö Live Konserthus.

Taylor Swifts låtskrivare gör meditationskonsert på Malmö Live Konserthus

Patrik Berger, som vanligtvis skriver musik till världsstjärnor, kommer att improvisera fram en meditationskonsert i Kuben på Malmö Live Konserthus, tillsammans med kompositören Jonas Pettersson som är känd för sina ljudmeditationer. I det experimentella soloprojektet Hög Sjö ges en unik möjlighet att uppleva en annan sida av Patrik Bergers musikaliska palett. Och du gör det liggandes på en yogamatta, där musikens kraft låter dig blicka mot ditt inre.

Patrik Berger är låtskrivare och producent som har samarbetat med en mängd både svenska och internationella artister. Han står bakom låtar som ”Dancing on my own” med Robyn och ”I love it” med Icona Pop, men har även skrivit och producerat låtar till bland andra Taylor Swift, Bruce Springsteen, Charli XCX, Lana Del Rey, Refused, Iris Viljanen och många fler.

2022 kom Patrik Bergers soloprojekt och fullängdsalbum Hög Sjö, där han utforskar en mer experimentell musikalisk palett. Resultatet blir en sagolikt skev och svävande musik. Eller som Patrik Berger själv beskriver projektet:

–På Fyrisån är det aldrig hög sjö, men där låg jag som barn på en flotte. Det var sommar och jag drev mot oceanen. Eller reningsverket. Drömde att verkligheten skulle vara mera som en dröm och drömmarna mera verkliga. Hög sjö suddar i kontrasterna.

Den 4 oktober klockan 18 gör Malmö Live Konserthus om konsertlokalen Kuben till en stor meditationssal. Publiken upplever konserten liggandes på yogamattor, i tystnad och utan applåder. Samtidigt som musiken fyller rummet vaggas publiken in i ett meditativt lugn. Dörrarna öppnas en halvtimma innan konserten börjar för en stunds frivillig tystnad och innan konserten serveras det grönt te och vatten för en stilla start.

–Vi vände oss till Patrik för att han är en av de bästa inom musikvärlden på att förtrolla människor, både inom det breda och kommersiella men också inom det smala, suggestiva och oväntade. Att han och Jonas ska få guida in Malmöiterna i denna meditativa här-och-nu-men-aldrig-igen-upplevelse känns som en ynnest, säger Anna Storåkers, programproducent och som också producerat de tidigare meditationskonserterna på Malmö Live Konserthus.

Meditationskonsert med Hög Sjö
Datum: 4 oktober kl 18