Malte Månsons anläggning i Tibro.

Här kommer Malte och MAN i Tibro

Malte Månson har under vintern och våren tillsammans med MAN Truck and Bus genomfört ett omfattande arbete för att auktorisera Malte Månson i Tibro för MAN.

Det blir Malte Månsons tionde MAN-auktorisation i Sverige, som därmed befäster sin marknadsledande position som servicepartner för MAN-lastbilar och transportbilar i Sverige.

Den här gången handlar samarbetet till stor del också om att ge den svenska Försvarsmakten bästa tänkbara och tillgängliga service, primärt för garnisonerna i Skövde och Karlsborg.

Sedan 2017 har tyska Rheinmetall MAN Military Vehicles (RMMV) årligen levererat fordon till svenska Försvarsmakten och kontraktet är skrivet på 12 år. Fordonen sprids till flera regementen i landet, men en betydande del finns i Skövde och kommer framöver att kunna servas och repareras av Malte Månson i Tibro.

Fordonen är mycket tekniskt avancerade, allhjulsdrivna och anpassade för gå genom skog och svår terräng. Fordonen används bland annat för transport av stridsfordon, stridsvagnar och större material.

”Det är inte utan stolthet vi antagit den här utmaningen”, säger Staffan Lindewald, CEO för Malte Månson Holding.

”Vi ser verkligen fram emot det kommande samarbetet mellan Försvarsmakten, Malte Månson och RMMV och är som vanligt inriktade på att ge våra kunder maximalt hög kvalitet och tillgänglighet för att de i sin tur ska kunna sköta sin krävande verksamhet på bästa sätt”.

”Jag har handplockat ett delvis nytt team här i Tibro för att anta den här utmaningen och vi är nu helt redo för uppgiften, säger Henrik Karlsjö, verkstadschef för Malte Månson i Tibro.

Betydande investeringar

”Vi har investerat ordentligt i såväl teknik och verktyg som utbildning så att förutsättningarna för oss att arbeta med hög kvalitet under tidspress ska vara på topp. Det ska bli väldigt roligt och spännande att ansvara för underhåll och service på de här mycket avancerade fordonen, som dessutom körs hårt”.

”Malte Månson har de senaste åren vuxit markant för oss i betydelse som servicepartner på den svenska marknaden, så detta är ytterligare en spännande satsning som också ger en ökad tillgänglighet för våra ”civila kunder” i regionen. Vi fortsätter därmed även att stärka vårt partnerskap ytterligare”, säger Christer Pettersson, After Sales Director på MAN Sverige.

”Försvarsmakten är en stor kund till oss och vi är naturligtvis väldigt måna om att det finns välutbildade verkstäder med hög servicenivå och kundnöjdhet nära dem”, avslutar han.

Dörrarna för det nya samarbetet öppnas tisdagen den 25 maj och då är självklart alla andra typer av MAN-fordon välkomna till Malte Månson i Tibro.

Staffan Lindewald, CEO för Malte Månson Holding AB. Tel: 0708-29 91 21.

Christer Pettersson, After Sales Director på MAN Sverige. Tel: 08-564 739 04

Kategorier

För Malte Månson Verkstäder är kvalitet och nöjda kunder är ett självklart fokus. Genom en stark expansion är vi i dag Sveriges största oberoende verkstadskedja för kommersiella fordon. Våra anläggningar finns i mellersta och södra Sverige, från Gävle i norr till Malmö i söder, på 14 orter med 15 verkstäder. Under våren 2019 lanserades ett kompletterande verkstadskoncept – Malte City – med inriktning på transportbilar upp till 3,5 ton. Malte City finns i dag på tre orter, Uppsala, Karlskoga och Linköping. Antalet medarbetare i koncernen uppgår till cirka 150 och omsättningen på årsbasis beräknas till cirka 300 MSEK.

Malte Månson AB startade sin verksamhet 1918 och är ett av Sveriges äldsta motorföretag

För Malte Månson Verkstäder är kvalitet och nöjda kunder är ett självklart fokus. Genom en stark expansion är vi i dag Sveriges största oberoende verkstadskedja för kommersiella fordon. Våra 17 anläggningar finns i mellersta och södra Sverige, från Gävle i norr till Malmö i söder.

På årsbasis beräknas Malte Månson Verkstäders omsättning till cirka 350 MSK och antalet medarbetare till cirka 200.

Malte Månson Verkstäder AB
Berglundavägen 10A