Gå direkt till innehåll
”Nu tar Södersidan steget in i Malte Månson-koncernen”, säger VD, Frasse Andersson. På bilden, fr v: Maria Jangard, administrativ chef på Södersidan, Frasse Andersson, Staffan Lindewald, CEO och Magnus Åbjörnsson, CFO, båda på Malte Månson.

Malte Månson expanderar: Dubbelt upp i Stockholm

Malte Månson förvärvar Södersidans Lastbilsverkstad i Skogås i södra Stockholm. Med förvärvet fortsätter Malte Månsons kapacitet att öka.

”Vi har flyttat fram våra positioner på marknaden och är nu Skandinaviens största oberoende verkstadskedja för tung transportutrustning”, säger Staffan Lindewald, CEO på Malte Månson Holding.

Södersidans Lastbilsverkstad är en i branschen välkänd verkstad med MAN-auktorisation, som har 14 medarbetare och en årsomsättning på cirka 30 MSEK.

”För ett år sedan förvärvade vi Hylast i Jordbro, vilket innebär att vi nu förfogar över två verkstäder i Stockholm och ytterligare 13 runt om i Sverige”, säger Staffan Lindewald.

”Förvärven ligger helt i linje med vår tidigare uttalade ambition: att kunna erbjuda våra kunder bästa tillgänglighet och kvalitet genom att vara den tydliga marknadsledaren i vår marknad”.

Frasse Andersson är VD för Södersidans Lastbilsverkstad och har målmedvetet byggt vidare på verksamheten som Tommy Hjelm startade 1985.

”När beslutet om att sälja anläggningen togs var valet av ny ägare enkelt”, förklarar Frasse Andersson.

”Malte Månson har sedan tidigare många välskötta verkstäder med kompetenta medarbetare i landet. Nu blir vi en del i en större koncern med rejäla resurser, vilket betyder att vi även i fortsättningen kan garantera våra kunder bästa tänkbara service”.

För mer information, vänligen kontakta:

Staffan Lindewald, CEO Malte Månson Holding AB.

Tel: 0708-29 91 21.

Frasse Andersson, VD Södersidans Lastbilsverkstad AB.

Tel: 08-771 60 00.

Ämnen

Malte Månson Verkstäder är en märkesoberoende verkstadskedja för tunga fordon där kvalitet och nöjda kunder är ett självklart fokus. Våra anläggningar finns på 13 orter med 15 anläggningar i mellersta och södra Sverige, från Gävle i norr till Malmö i söder. Malte Månson-koncernens kompletterande verkstadskoncept – Malte City – med inriktning på transportbilar upp till 3,5 ton lanserades under våren 2019 och har nu två anläggningar, i Uppsala och Linköping. Antalet medarbetare i koncernen uppgår till cirka 160 och omsättningen på årsbasis beräknas till cirka 300 MSEK.

Malte Månson AB startade sin verksamhet 1918 och är ett av Sveriges äldsta motorföretag

För Malte Månson Verkstäder är kvalitet och nöjda kunder är ett självklart fokus. Genom en stark expansion är vi i dag Sveriges största oberoende verkstadskedja för kommersiella fordon. Våra 17 anläggningar finns i mellersta och södra Sverige, från Gävle i norr till Malmö i söder.

Under våren 2019 lanserades ett kompletterande verkstadskoncept – Malte City – med inriktning på transportbilar upp till 3,5 ton. Malte City finns i dag på tre orter, Uppsala, Karlskoga och Linköping.

På årsbasis beräknas Malte Månson Verkstäders omsättning till cirka 350 MSK och antalet medarbetare till cirka 200.

Malte Månson Verkstäder AB
Berglundavägen 10A