Staffan Lindewald, VD Malte Månson Group och Erik Hult, VD och grundare Experten Group

MALTE MÅNSON FÖRVÄRVAR EXPERTEN GROUP OCH SKAPAR EN KONCERN MED 26 VERKSTÄDER

Ett nytt spännande kapitel inleds när Malte Månson nu förvärvar Experten Group, vilket resulterar i skapandet av en verkstadskoncern med totalt 26 geografiskt väl lokaliserade verkstäder.

I samband med förvärvet återinvesterar säljarna till Experten Group en väsentlig del av köpeskillingen i Malte Månsons ägarbolag och kommer att inneha exekutiva nyckelbefattningar i den utökade koncernen. Detta strategiska partnerskap är grundat på en gemensam vision om att stärka och förbättra kundupplevelsen för Sveriges åkerier och bussbolag.

Experten Group består idag med 8 moderna och välutrustade verkstäder för bussar, lastbilar och transportbilar i Stockholmsområdet, Enköping, Uppsala, Malmö och Göteborg. Bolaget omsätter cirka 145 miljoner och har 75 medarbetare. Tillsammans beräknas den samlade koncernen omsätta drygt 600 miljoner kronor 2024.

Malte Månson och Experten Group delar värderingar och en övertygelse om att kunden alltid bör stå i centrum för verksamheten. Genom att förena resurser och expertis kommer kunderbjudandet med fokus på kvalitet, service och tillgänglighet att stärkas ytterligare.

Den utökade närvaron med 26 strategiskt lokaliserade verkstäder kommer att skapa en mer tillgänglig och effektiv plattform för att möta och överträffa kundernas förväntningar.

Staffan Lindewald, VD på Malte Månson Group:

"Vi blir inte bara en koncern med 26 verkstäder, utan en sammansvetsad gemenskap dedikerad till att sätta kunden i fokus. Vi stärker även vår ställning som den största oberoende aktören på eftermarknaden för kommersiella fordon i Sverige. Detta förvärv möjliggör synergier som kommer att stärka vår förmåga att leverera kvalitetstjänster och en ännu bättre kundupplevelse. Vi har en tydlig plan för vår expansion och förvärvet av Experten Group är ett viktigt steg på vägen mot målet på en miljard i omsättning 2026. Det känns väldigt spännande att Malte Månson nu genom förvärvet skapar en stark position på bussar, samt skadereparationer genom den mycket moderna anläggningen med lackering av tunga fordon som Experten nyligen utvecklat i Enköping.”

Erik Hult, VD och grundare av Experten Group:

"Jag är otroligt stolt över den resa jag och mina medarbetare i Experten Group har gjort sedan starten 2010. Att nu gå samman med Malte Månson och vara en del av den snabbt expanderande koncernen är en strategisk och spännande nästa fas för oss.Möjligheten för min organisation att vara med i ett större sammanhang är mycket lockande, vi på Experten tillsammans med Maltes gäng kommer att blir ett oslagbart team som kommer att sätta en ny standard i branschen. Vår gemensamma fokus på kunden och medarbetarna är hörnstenarna i detta partnerskap. Jag ser fram emot att arbeta tillsammans med Malte Månson och det utökade teamet av medarbetare för att skapa ett ännu bättre kunderbjudande."

Experten Groups nuvarande ledningsteam kommer att fortsätta leda Experten Group och arbeta tillsammans med Malte Månson för att säkerställa en smidig övergång och framgångsrik integration av de två organisationerna. Tillträdet är tänkt att ske under första kvartalet och är villkorat av sedvanliga tillträdesvillkor.

Experten Group bildades 2010 av entreprenörer med stora hjärtan, driv och engagemang för fordonsbranschen. Visionen och målsättningen är tydlig – att skapa något nytt. Vi är experter på service och reparationer av bussar, last- och transportbilar. Experten består idag av 8 verkstäder och har cirka 75 medarbetare. Det senaste tillskottet är en komplett skadeverkstad med lackering för tunga fordon i Enköping. Omsättningen totalt 2023 uppgår till cirka 145 miljoner kronor.

För Malte Månson Verkstäder är kvalitet och nöjda kunder är ett självklart fokus. Genom en stark expansion är vi i dag Sveriges största oberoende verkstadskedja för lastbilar. Våra anläggningar finns i mellersta och södra Sverige, från Gävle i norr till Malmö i söder, på 17 orter med 18 verkstäder. Under våren 2019 lanserades ett kompletterande verkstadskoncept – Malte City – med inriktning på transportbilar upp till 3,5 ton. Antalet medarbetare i koncernen uppgår till cirka 200 och omsättningen 2023 uppgick till cirka 415 MSEK.

Staffan Lindewald

CEO för Malte Månson Holding AB 0708-29 91 21