Med förvärvet stärks Malte Månsons verkstadsnätverk ytterligare i sydöstra Sverige.

Malte Månson förvärvar Kalmar Lastvagnar – och stärker verkstadsnätverket i sydöstra Sverige

”Förvärvet ligger helt i linje med vår ambition att växa tillsammans med verkstäder som bygger på hög kvalitet och
tillgänglighet”, säger Staffan Lindewald, VD för Malte Månson.

Det var två starka entreprenörer som under 2014 startade Kalmar Lastvagnar och därmed fyllde ett tomrum på marknaden i östra Småland.

Andréas Frisk och Andreas Karlsson var vid den tiden både erfarna mekaniker och verkstadschefer på märkesverkstäder, med idéer om att kunna leverera såväl professionalitet som hög servicegrad i en fristående anläggning.

Kalmar Lastvagnar växte snabbt. Med 14 medarbetare, en omsättning på årsbasis om cirka 50 MSEK och med auktorisation för IVECO och DAF är företaget i dag väl etablerat på en växande marknad.

”Att nu kunna fortsätta utveckla verksamheten tillsammans med alla kollegor inom Malte Månson-koncernen känns mycket bra”, säger Andréas Frisk, styrelseordförande i Kalmar Lastvagnar.

”Det är helt klart inspirerande att bli en del av den ledande oberoende kedjan för kommersiella fordon i Sverige”.

Sedan tre år tillbaka bedriver Kalmar Lastvagnar verksamheten i en helt ny 1 400 kvm stor anläggning. I anslutning finns även en däckverkstad om cirka 1 500 kvm.

”Vi har fört en dialog med Kalmar Lastvagnar under en tid och när vi nu är överens om hur framtiden ska se ut stärker vi Malte Månsons varumärke ytterligare”, säger Staffan Lindewald, VD för Malte Månson.

”Det sätt Kalmar Lastvagnar utvecklats på under kort tid är mycket imponerande och nu ser vi fram emot att fortsätta växa i den viktiga regionen östra Småland”.

”Andréas Frisk och Andreas Karlsson kommer fortsatt vara kvar i Kalmar Lastvagnar, i sina befintliga roller”.

För mer information, vänligen kontakta:

Staffan Lindewald, CEO för Malte Månson Holding AB.

Tel: 0708-29 91 21.

Andréas Frisk, styrelseordförande i Kalmar Lastvagnar AB.

Tel: 0723-69 66 61.

För Malte Månson Verkstäder är kvalitet och nöjda kunder är ett självklart fokus. Genom en stark expansion är vi i dag Sveriges största oberoende verkstadskedja för kommersiella fordon. Våra 17 anläggningar finns i mellersta och södra Sverige, från Gävle i norr till Malmö i söder.

Under våren 2019 lanserades ett kompletterande verkstadskoncept – Malte City – med inriktning på transportbilar upp till 3,5 ton. Malte City finns i dag på tre orter, Uppsala, Karlskoga och Linköping. På årsbasis beräknas Malte Månson Verkstäders omsättning till cirka 350 MSK och antalet medarbetare till cirka 200.