Till vänster, Staffan Lindewald, CEO Malte Månson Holding. I mitten, Michael Larsson, VD för Gottes och till höger, Magnus Åbjörnsson CFO, Malte Månson.

Nu tar Malte Månson plats i Skandinaviens viktigaste logistikcentrum

Med ett fantastiskt distributionsläge, tillgång till Skandinaviens största containerhamn och landets högsta koncentration av tunga fordon har en närvaro i Göteborgsområdet länge varit ett viktigt mål för Malte Månson.

Nu är målet nått.

”Genom förvärvet av välrenommerade Gottes i Göteborg tar vi nu steget in i Skandinaviens viktigaste logistikcentrum”, säger Staffan Lindewald, CEO för Malte Månson Holding.

”Jag är både stolt och glad över att vi nu kommer på plats, speciellt i samarbetet med Gottes och den spetskompetens som finns där”, fortsätter Staffan Lindewald.

Gottes lastbilsverkstad är en institution på västkusten, med perfekt läge efter E6 i Hisings Backa. Företaget bildades redan 1923 och har hela tiden varit synonymt med personlig service, tillgänglighet och kvalitet. Sedan 22 år tillbaka har entreprenören Michael Larsson och hans fru varit ägare.

”Jag har arbetet på Gottes sedan slutet av 1980-talet och ser nu fram emot att fortsätta utveckla verksamheten tillsammans med Malte Månson, som på senare tid verkligen flyttat fram sina positioner på marknaden ”, säger Michael Larsson.

”Det känns bra att sälja till Malte Månson. Vi kommer att tillhöra Malte-familjen, men ska givetvis fortsätta dra stor nytta av Gottes, eftersom varumärket är så starkt och inarbetat på vår hemmamarknad. Vi är kända som en kvalitativ och personlig lastbilsverkstad med hög kundnöjdhet för alla märken och med auktorisation för DAF”.

Malte Månson har medvind

”De senaste årens målmedvetna arbete mot att bli Sveriges största oberoende verkstadskedja för lastbilar har givit gott resultat”, säger Staffan Lindewald.

”Under årets nio första månader uppgick den organiska tillväxten för hela kedjan till 17 procent. Räknar vi in förvärven stiger siffran till nästan 30 procent. Samtidigt redovisar vi en markant förbättring av lönsamheten, vilket innebär att Malte Månson i dag är ett tydligt lönsamt företag”.

”Med vinden i ryggen avser vi att fortsätta expandera. På kort tid har vi etablerat oss i Stockholm och Göteborg med sammanlagt tre anläggningar – något som våra kunder verkligen uppskattat”.

Staffan Lindewald, CEO för Malte Månson Holding AB. Tel: 0708-29 91 21.

Michael Larsson, VD Gottes Lastbilsservice. Tel: 031-58 09 90.

För Malte Månson Verkstäder är kvalitet och nöjda kunder är ett självklart fokus. Genom en stark expansion är vi i dag Sveriges största oberoende verkstadskedja för lastbilar. Våra anläggningar finns i mellersta och södra Sverige, från Gävle i norr till Malmö i söder, på 15 orter med 16 verkstäder. Under våren 2019 lanserades ett kompletterande verkstadskoncept – Malte City – med inriktning på transportbilar upp till 3,5 ton. Malte City finns i dag på tre orter, Uppsala, Karlskoga och Linköping. Antalet medarbetare i koncernen uppgår till cirka 160 och omsättningen på årsbasis beräknas till cirka 270 MSEK.