Mamma United vinner The Next Awards

Mamma United vinner The Next Awards

Tävlingen The Next Awards anordnas årligen av SEB och är en hyllning till hållbart entreprenörskap och de som driver det framåt. Priset delas ut i tre kategorier till organisationer eller företag som på olika sätt bidrar till en bättre värld. Under delfinalen i Stockholm igår tilldelades Mamma United och grundaren Anja Nordenfelt priset i kategorin Community. Mamma United vill genom sitt arbete med kvinnor i socioekonomiskt utsatta områden uppnå ett mer socialt hållbart samhälle.

I kategorin Community hyllas de som gjort och gör stor skillnad i samhället. Den som vinner det här priset är en förening eller organisation som har kommit med en kreativ idé, en lösning eller ett angreppssätt på ett betydande samhällsproblem. Detta ska också ha skapat tydlig samhällseffekt och bidragit till ökad hållbarhet ur ett socialt eller miljömässigt perspektiv.

Mamma United jobbar utifrån en väl utarbetad metod, ett program som bidrar till att mammorna får ökad tillit till viktiga samhällsfunktioner och mer kunskap om det svenska samhället samt ett större socialt nätverk. Genom att stärka mammorna får också deras barn bättre förutsättningar att växa upp till trygga individer. Programmet berör olika ämnen som ekonomi, arbetsmarknad och hälsa där experter från myndigheter och andra aktörer bjuds in att föreläsa för gruppen.

- Jag är oerhört smickrad för det här fina priset och saknar ord, säger Anja Nordenfelt, grundare av och verksamhetschef för Mamma United. Det betyder väldigt mycket för oss att bli uppmärksammade för vårt arbete och det här priset blir som ett kvitto på att vår insats verkligen behövs. Varje vecka träffar vi kvinnor som är mycket tacksamma för att vi finns. Sverige har ett stort utanförskap och det behövs fler insatser för att sluta hälsoklyftan för kvinnor och deras barn.

Motiveringen lyder:

”Mamma United är en ideell förening som hjälper mammor att bli integrerade i samhället och ger dem verktyg att påverka sin egen livssituation. Att erbjuda mammor i socioekonomiskt utmanande situation möjlighet till utbildning bidrar till starkare individer och skapar ringar på vattnet. Kunskapen man tillskansar sig ger inte bara makt att förändra sitt eget liv utan även bättre förutsättningar för barn och familj. På så vis har Mamma Uniteds program stark påverkan för individen, men även långtgående effekt på framtida generationer”

Totalt är det tolv företag från Stockholm, Umeå, Göteborg och Malmö som kommer tävla i finalen som avgörs den 14 september på Konserthuset i Stockholm. Mamma United har där möjligheten att ta hem priset som bland annat består av 250 000 kronor samt stöd från SEB med verktyg som främjar utveckling och räckvidd till organisationen.

För bilder klicka här.

För mer information om Next Awards klicka här.

Vinnare Next Awards Stockholm delfinal (3 maj 2023)

Community: Mamma United, Anja Nordenfelt, Grundare & verksamhetschef

New ideas: CorPower Ocean, Kevin Rebenius, Commercial Director

Transformation: Mälarplast, Peter Wall, M.Sc., / Managing Director

I Stockholms juryn satt:

Mårten Prangård, SEB ordförande, kontorschef Farsta

Erik Wikström, Serieentreprenör & bl.a Grundare av Icon Media Lab

Özge Özen Zink, Ansvarig för entreprenörer och startups, SEB

Jennie Cato, Head of Public Affairs and Partnerships, Scania Group

Noel Abdayem, Grundare & VD, The Humble Group

Emma Knaggård Wendt, CEO, Ownershift

Om Mamma United
    Mamma United är en ideell organisation som genom ett kostnadsfritt utbildningsprogram hjälper mammor i socioekonomiskt utsatta områden med kunskap och verktyg för att de i högre grad ska kunna påverka sitt eget och sina barns liv. Genom sina insatser bidrar Mamma United till en bättre livssituation hos målgruppen och ökar integrationen i samhället, med målet att få mammorna att känna sig som en del av ett större sammanhang. Mamma United grundades 2020 av Anja Nordenfelt och har sin bas i Stockholmsområdet med verksamheter i fem kommuner.

Archetype för Mamma United

Om Mamma United

Mamma United är en ideell organisation som genom ett kostnadsfritt utbildningsprogram hjälper mammor i socioekonomiskt utsatta områden med kunskap, motivation och verktyg för att de i högre grad ska kunna påverka sitt eget och sina barns liv. Genom sina insatser bidrar Mamma United till att de deltagande mammorna blir en del av ett större sammanhang, med målet att öka integrationen i samhället och ge förutsättningar för en bättre livssituation hos målgruppen. Mamma United grundades 2020 av Anja Nordenfelt och har sin bas i Stockholmsområdet med verksamheter i fem kommuner och nio områden. Verksamheten utökas till Haninge, Enköping, Nacka och Sollentuna under 2023.

Mamma United
    A House Östermalmsgatan 26 A