Mamut övertar ordförandeskapet i SIE-gruppen

(Stockholm, 12 maj 2010) Mikael Bergqvist, ansvarig för Mamuts byrålösningar, har valts till ny ordförande för SIE-gruppen, som äger och utvecklar den svenska de facto-standarden för import och export av redovisningsdata. Standarden möjliggör enkelt utbyte av information mellan olika redovisningsprogram.

SIE-Gruppen är en ideell intresseförening för utveckling och administration av SIE-standarden och har ett hundratal medlemmar som representerar den svenska programvaruindustrin, revisionsbranschen och andra branschorganisationer. Mikael Bergqvist arbetar idag som ansvarig för Mamuts byrålösningar, något han kommer att fortsätta med och ser fram emot att kombinera de båda rollerna.

– Det är en spännande utmaning att ta över ordföranderollen, det viktigaste arbetet just nu är att minska tolkningsutrymmet, så kallade dialekter av standarden. Det kommer att underlätta betydligt för alla systemleverantörer samtidigt som det effektivisera vardagen för både redovisningsbyråer och företag som använder sig av SIE-filer. Vägen dit kräver mycket diplomati, vilket är en spännande del av uppdraget, säger Mikael Bergqvist.

Unikt för Sverige

SIE-standarden är unik för Sverige, den underlättar arbetet för hela redovisningsbranschen. I våra grannländer existerar ingen motsvarighet och inget självklart gemensamt språk för redovisningsprogram att kommunicera på. Mamut jobbar på sju marknader och märker en stor efterfrågan på liknande standardiseringar i andra länder. T.ex. har norska NARF (förening för auktoriserade redovisningskonsulter) visat stort intresse och värderar att införa SIE i Norge för att effektivisera branschen på samma sätt som vi lyckats med i Sverige.

– För en stor leverantör av redovisningssystem som Mamut är det viktigt följa utvecklingen av SIE-standarden. Genom vårt starka engagemang i SIE-gruppen får Mamuts användare tidigt ta del av nya generationers SIE-standard. Dessutom kan vi ge SIE-gruppen input baserad på våra användares behov, vilket är av stor vikt när standarden ska vidareutvecklas, säger John Hugosson, Mamuts Sverigechef.

Läs mer om SIE-gruppen på www.sie.se __________________________________________________________________

Om Mamut

Mamut (OSE ”MAMUT”) grundades 1994 och är en ledande leverantör av ekonomi-, CRM- och Internetlösningar till små och medelstora företag, enskilda firmor, föreningar och privatpersoner i Nordeuropa. Mamut erbjuder kompletta och användarvänliga system till marknadens bästa förhållande mellan pris och funktionalitet med integrerade lösningar för ekonomistyrning/redovisning, säljstöd, kunduppföljning (CRM), inköp/logistik, lön, projektstyrning, e-handel, domäner, e-post och webbhotell. Fler än 400 000 kunder förenklar idag vardagen med Mamut. Mer information om Mamut och företagets produkter finns på www.mamut.se.

För mer information, vänligen kontakta:

Mikael Bergqvist, Produktansvarig, Mamut Byrålösningar, telefon: 08-566 991 38, e-post: mikaelb@mamut.se

John Hugosson, Sverigechef, Mamut AB, telefon: 08-566 991 12, 070-250 71 77, e-post: johnh@mamut.se

• bokföring
  • sie-standard
  • redovisningsdata
  • sie-gruppen
  • sie
  • mamut
  • byrålösningar
  • narf
  • affärssystem