Mandator Estland expanderar - nu 100 anställda

It-konsultföretaget Mandators verksamhet i Estland är inne i en expansiv fas. Nyligen certifierades företaget enligt ISO 9001:2000 och med 20 nyrekryteringar sedan årsskiftet har man nu nått 100 anställda. - Vårt nearshore-erbjudande är en stor framgång och efterfrågan är stor, säger Per Häggdahl, Director Nearshore hos Mandator. Bara i år har vi rekryterat 20 nya konsulter och med rådande tillväxt kommer vår verksamhet att expandera ytterligare under 2006. Mandator förvärvade sin estländska verksamhet 1999. I dag är den Mandators största utländska etablering, med kontor i Tallinn och Tartu. Bolaget har tidigare utsetts till ett av Estlands främsta it-företag av Äripäev, Dagens Industris estländska motsvarighet. Nyligen certifierades Estlandsföretaget enligt ISO 9001:2000. Mandators integrerade nearshore-erbjudande innebär att kunder kan arbeta med sin befintliga, lokala kontakt trots att vissa delar av arbetet, exempelvis utveckling och test, utförs av estländsk kompetens. Därmed säkerställs både kostnadseffektivitet och kvalitet i projekten. Enligt den internationella valutafonden IMF så förväntas Estlands ekonomiska tillväxt bli 7,9 procent i år och 7,1 procent nästa år. Estland har då Central- och Östeuropas högsta tillväxttakt de närmaste två åren. Detta framgår av IMF:s årliga Word Economic Outlook. För mer information, vänligen kontakta: Anders Velander, tf vd Mandator, tel +46(0)70-521 63 43 anders.velander@mandator.com Per Häggdahl, Director Nearshore, tel +372 52 59 366 per.haggdahl@mandator.com Mandator AB är ett it-konsultföretag som ökar kundernas konkurrenskraft genom teknisk stabilitet samt höjd inre och yttre effektivitet. Mandators prioriterade sektorer är industri, telekom och offentlig sektor. Bland kunderna finns Ericsson, FMV, GE, Lantmäteriet, NCC, kommuner i Sverige, Posten, SAAB, Sandvik, Symbian, Tekniska Verken i Linköping, Tele2, Vodafone, Volvo Personvagnar och Volvo Group. Mandator är noterat på Stockholmsbörsens O-lista och har närmare 500 medarbetare i fem länder. Läs mer om Mandator på www.mandator.se