Pressmeddelande -

Mandator Estland ISO 9001-certifieras - en kvalitetsframgång som stärker nearshore-expansionen

It-konsultföretaget Mandators verksamhet i Estland har certifierats enligt den internationella kvalitetsstandarden ISO 9001:2000. Certifieringen är ett bevis på Mandators framskjutna position inom nearshore, där Mandator varit verksamt sedan 1999. - Mandator är bland de första it-företagen i Estland som certifieras enligt ISO 9001:2000, säger Anders Velander, vd på Mandator. För oss innebär det en tydlig kvalitetsstämpel. Vi har erfarenheten och de processer som krävs för att framgångsrikt genomföra kostnadseffektiva projekt med Estland som bas. Certifieringen är också viktig när vi nu planerar att utöka nearshore-verksamheten. Nearshore innebär att hela eller delar av ett it-projekt förläggs till närliggande länder för att uppnå kostnadsbesparingar och samtidigt behålla den geografiska och kulturella närheten. Mandators integrerade nearshore-erbjudande innebär att kunder kan arbeta med sin befintliga, lokala kontakt trots att vissa delar av arbetet, exempelvis utveckling och test, utförs av estländsk kompetens. ISO 9001:2000 är ett ledningssystem för kvalitet som tar sin utgångspunkt i ledningsarbete, kompetenser, visioner, mål, strategier, värderingar och ledningsverktyg. Ett certifierat företag har en uppbyggd struktur från ledningen och nedåt för hur man arbetar med kvalitetsfrågor. Arbetet med en certifiering är omfattande och en lång rad krav ställs på företaget. För mer information, vänligen kontakta: Anders Velander, tf vd Mandator, tel +46(0)70-521 63 43 anders.velander@mandator.com Per Häggdahl, Director Nearshore, tel +372 52 59 366 per.haggdahl@mandator.com Mandator AB är ett it-konsultföretag som ökar kundernas konkurrenskraft genom teknisk stabilitet samt höjd inre och yttre effektivitet. Mandators prioriterade sektorer är industri, telekom och offentlig sektor. Bland kunderna finns Ericsson, FMV, GE, Lantmäteriet, NCC, kommuner i Sverige, Posten, SAAB, Sandvik, Symbian, Tekniska Verken i Linköping, Tele2, Vodafone, Volvo Personvagnar och Volvo Group. Mandator är noterat på Stockholmsbörsens O-lista och har närmare 500 medarbetare i fem länder. Läs mer om Mandator på www.mandator.se