Manpowers seminarium i Almedalen om arbetsmarknadens största utmaning: Så skapas jobb i talangbristens Sverige

Under dagens jobbseminarium i Almedalen diskuterades hur samverkan mellan näringsliv och samhälle bidrar till att få in fler på arbetsmarknaden. Som framgångsrikt exempel användes samarbetet mellan Manpower och Södertälje kommun som hittills gett 300 personer jobb. I panelen satt statssekreterare Jasenko Selimovic, Petter Hojem från tankesmedjan Fores, Södertäljes för detta kommunstyrelse-ordförande Anders Lago samt ManpowerGroup Sveriges VD Peter Lundahl och Cecilia Ståhl, VD för Manpower Telge Jobbstart.

Årets Almedalsvecka har så här långt präglats av framtidens välfärd med fokus på arbetsmarknaden, inte minst avseende unga och invandrare. Dagens seminarium satte fingret på den dubbla utmaning som talangtorkan i kombination med ett utbrett utanförskap innebär.

- Vi är övertygande om att lösningen är våga prova många olika lösningar där stat, kommun och näringsliv har ett nära samarbete men det är också en fråga för lärosätena där de måste anpassa upplägg och utbud till nutidens arbetsmarknad, säger Peter Lundahl, VD ManpowerGroup Sverige.

Under dagens seminarium stod det klart att strukturerna för att få in såväl invandrare som unga på arbetsmarknaden behöver förbättras. Lösningar som diskuterades var exempelvis attitydförändringar både hos dem som vill in på arbetsmarknaden, arbetsgivarna och samhället. Vad som krävs för att komma dit råder det skilda uppfattningar om men professionell matchning, information och nätverksbyggande är avgörande. Även politiska lösningar som olika typer av arbetsgivar- och anställningsstöd, utbildningsinsatser och stimulansåtgärder som t ex RUT-reformen nämndes av seminariepanelen.

- Vi ser i vår verksamhet att många företag arbetar aktivt för att anställa utlandsfödda men det finns fortfarande väldigt mycket mer att göra. Vi i vår bransch ligger i framkant eftersom vi alltid fokuserar på kompetens och aldrig på ursprung, avslutar Peter Lundahl.

I Sverige råder det störst brist på utbildade hantverkare, säljare och ingenjörer. Bland de svenska arbetsgivarna är det 17 procent som inte hittar den kompetens de behöver och därmed kan de inte bidra till tillväxt.

Hans Makander, informationchef ManpowerGroup Sverige, tel. 070-377 45 43, hma@manpower.se

Bild på VD Peter Lundahl finns på www.manpower.se/pressrum.

Fakta om ManpowerGroup
ManpowerGroup™ är världsledande inom arbetsmarknadsrelaterade tjänster. Genom globala insikter och lokal expertkunskap skapar vi värde för våra kunder.

Vi kallar det innovative workforce solutions. ManpowerGroup™ Sverige har 11 000 medarbetare på ett 70-tal orter och verksamheten under ManpowerGroup är uppdelad på fem varumärken; ManpowerGroup Solutions, Elan, Manpower, Manpower Professional och Right Management.
Manpower.se är Sveriges största privata jobbsite med drygt 100.000 aktiva cv och tusentals lediga tjänster.

• arbetslöshet
  • peter lundahl