Svenskarna stukade av finanskrisen

Den djupa lågkonjunkturen har satt spår bland svenskarna. Trots att ekonomin är på stark frammarsch igen har var femte svensk blivit rädd för att förlora jobbet, en relativ stor andel har blivit mindre intresserade av att byta jobb och man jobbar hårdare nu än före krisen. Samtidigt anser många att finanskrisen inte påverkat deras allmänna inställning till jobbet. Detta framgår av den senaste Work Life-undersökningen i samarbete med Kairos Future där drygt 8 000 personer i Manpower-panelen svarat på frågor om arbete och karriär.

Lågkonjunkturen har gjort att 20 procent blivit räddare för att bli arbetslösa medan 12 procent menar att de har blivit mindre intresserade av att byta jobb. Nio procent jobbar hårdare nu än före krisen och det är fler unga än äldre som känner oro i krisens spår.

– Ungdomsarbetslösheten i Sverige är alldeles för hög och nu måste vi alla i näringslivet ge ungdomarna en chans att komma in på arbets-marknaden. Det är också viktigt att välja utbildningar som motsvarar företagens behov, exempelvis ingenjörs- och pedagogyrken, säger Peter Lundahl, VD på Manpower Sverige.

Av undersökningen framgår också att 59 procent anser att finanskrisen inte haft betydelse för hur de ser på sitt jobb.

– Vi vet att finanskrisen slagit hårdare på många andra håll i Europa än hos oss men undersökningsresultaten är också en effekt av att vi har en förhållandevis trygg och stabil arbetsmarknad, det ser vi inte minst i vår verksamhet som haft en nästan 40-procentig tillväxt det senaste kvartalet, säger Peter Lundahl, vd på Manpower Sverige.

Oron för att en ny kris står runt hörnet är inte särskilt utbredd. Närmare hälften bedömer att vi kommer att ha en liknande kris men först om tio år medan drygt 30 procent tror att en stor kris kommer inom fem år.

Hans Makander, informationschef Manpower Sverige, tel. 070-377 45 43.

Bild på VD Peter Lundahl finns på www.manpower.se/pressrum.

Om Manpower Work Life
Manpower Work Life är Sveriges största arbetslivspanel som kontinuerligt kommunicerar vad människor i Sverige tycker om jobbet, lönen och annat som är viktigt i livet. Panelen består av närmare 20 000 personer, som svarar på aktuella frågor om arbetslivet. Panelen representerar ett tvärsnitt av befolkningen, såväl vad gäller ålder och utbildning som geografisk härkomst.

Fakta om Manpower
Manpower skapar och levererar tjänster som gör kunderna till vinnare på en föränderlig arbetsmarknad. Manpower genererar drygt 20 000 jobb per år i Sverige och är med sina 4 000 kontor i 82 länder världsledande inom arbetsmarknadsrelaterade tjänster. I Sverige finns Manpower på 70 orter och har 11 000 medarbetare. Manpower.se är Sveriges största privata jobbsite med information och tjänster om att
söka jobb, 100.000 aktiva cv och tusentals lediga tjänster.

• nya jobb
  • sysselsättning