Fortsatt stark trend för naturnära färger 2020: Marbodal lanserar en ny kökskulör

Under nästa år kommer färgskalan i svenska kök skiftas till monokroma toner. Marbodal ser att nyanser med en tydlig naturkoppling kommer att förstärkas och kombineras med material som trä och sten. Därför lanseras en kollektion nya färger med en nordisk färgskala, där grön är först ut.

Den gröna trenden kommer bli allt starkare under kommande år och nu lanserar Marbodal en helt ny grön kulör på köksluckor. Färgen är en dov och lugn färg som skiftar beroende på ljus ­­– från en ljusare grön till en mer mättad färg, vilket skapar ett levande kök. Kulören är enkel att matcha med olika typer av material och nyanser och passar lika bra på en lantlig kökslucka som på en slät lucka i ett minimalistiskt kök. Den platsbyggda känslan förstärks genom att snickerier och dörrfoder är målade i samma gröna kulör som köket.

- Vi ville ta fram en färg som är tidlös och enkel att matcha med andra kulörer. Vi tänker långsiktigt och vill att nyansen ska passa under en längre tid och i olika typer av hem, säger Therese Svantesson, produktansvarig på Marbodal.

Lotta Agaton har tillsammans med Marbodal tagit fram inspirationsbilder för att hjälpa till vid material och färgval. Genom att visa olika metaller, färger och material tillsammans skapar det olika känslor i köket.

Marbodal ser även en fortsatt trend med att köket integreras med resterande delar av hemmet, där en lek mellan volymer, höjder, funktioner och en platsbyggd känsla infinner sig. Vi strävar mer och mer åt en arkitektritad känsla där gammalt möter nytt och där kontraster överraskar.

Under 2020 kommer Marbodal att lansera en serie kulörer i en nordisk färgskala, där den gröna är först ut. Alla färger är Svanenmärkta. Färgen lanseras i april 2020 och finns tillgänglig på köken Fagerö, Lindö, Form och Arkitekt Plus.

Stylist: Lotta Agaton

Fotograf: Pia Uhlin