Marbodal lanserar nya köksinnovationer och inspiration för ett nytt nordiskt kök

I morgondagens kök lagas även morgondagens mat. Nordisk mat upplever ett uppsving och forskning visar att den nordiska maten är minst lika nyttig som medelhavsdieten. Inte minst nu när nordisk mat blir nygammal och vi använder uråldriga råvaror men nya sätt att tillaga dem. För att ta temperaturen på den nordiska maten och undersöka hur den bäst kommer till sin rätt har kökstillverkaren Marbodal tillsammans med matjournalisten Bella Linde och fotografen Lena Granefelt gjort en matresa genom Norden. Det visade sig bland annat att det växer gourmetmat i våra skogar och att vi har superfood runt våra husknutar.

Den nordiska maten saknar inte historia, men med ny forskning som visar att den är lika hälsofrämjande som medelhavsdieten behöver vi fundera på hur morgondagens nordiska mat ser ut för att fler ska laga och äta den. Med nya redskap i våra kök och med perspektiv och influenser från andra länder är det naturligt att definitionen av nordisk mat utvecklas. Matkonceptet ”nose to tail” som går ut på att ta tillvara alla delar av djuret har även utvecklats till ”stem-to-root”, som betyder att alla delar av en grönsak används, till och med blasten. En maträtt i morgondagens nordiska kök skulle till exempel alltså kunna vara en pesto på morotsblast.

- Historiskt sett har nya verktyg fött nya beteenden i köket. Vi vill att människor ska laga mer mat och glädjas i köket. Det man ser använder man oftare och vi har därför skapat köket där allt är tillgängligt. Med praktiska innovationer sänker vi tröskeln till att våga prova nya sätt att laga mat, säger Axel Karlsson, marknadschef på Marbodal.

- Vi kan inte skapa kök utan att ha en idé om hur de kommer att användas. Och genom att göra matresan tillsammans med Bella och Lena får vi möjlighet att bjuda människor på inspiration och kunskap kring vad man kan göra i det här köket, säger Axel.

Marbodal har tagit fram nya köksinnovationer som inspirerar till kreativitet och att laga mat på nya sätt. På ett flexibelt hyllsystem placerar du redskap och ingredienser, och ökar chansen att du använder dem ofta. En banbrytande innovation tar tillvara på utrymmet längst bak i överskåpet, med ett knapptryck kommer en displayhylla ner längs väggen med redskap eller råvaror som du vill ha nära tillhands. En utdragbar arbetsbänk förvandlar ditt köks planlösning på bara några sekunder, vilket inte bara maximerar köksytan utan även gör det enklare och roligare att laga mat tillsammans.

Norden har svala somrar och kalla vintrar, stora mängder regn, kalla vatten och långa sommardagar med mycket ljus. Sammantaget resulterar det här bland annat i extremt söta bär, äpplen med tunna skal och långsamväxande grönsaker med mycket arom. Matresan handlade om att träffa människor i Norden med olika ingångar på den nordiska maten. Bland annat mötte man naturmatexperten Roland Rittman som samlar gourmetmat i södra Sveriges natur och levererar sina fynd till välrenommerade restauranger, bland annat Noma i Köpenhamn som har två stjärnor i Michelinguiden.

- Det är inte längre en tillfällig trend, numera är naturskafferiet en självklar del av det nordiska köket. När det var dåliga tider klarade man livhanken genom att plocka vilda växter i skogar och på havsstränder. Då sågs det som fattigmansföda, idag har nödmaten förvandlats till lyx, säger Roland.

De nya köksinnovationerna som bidrar till nya beteenden i köket:

Utdragbar arbetsbänk – På 3 sekunder utökar du din arbetsyta med flera procent.

Väggskåp med hissfunktion – Med ett knapptryck kommer en displayhylla ner längs väggen och anpassar ditt överskåp till din arbetssituation.

Ramhylla – Ett flexibelt hyllsystem som tillgodoser individuella behov. Kan sättas på väggen, en arbetsbänk eller en köksö.

Smart källsortering – Gör att du har tillgång till sopbehållarna från arbetsbänken, vilket till exempel betyder att du kan svepa skal och blast direkt från skärbrädan till sopbehållaren.

Indragen spishäll – En kombination av extra bred bänkyta och en annan form på spisen gör att du kan kombinera förberedelse, hackning och tillagning i en rörelse, direkt framför spisplattorna.

Stege för sockellåda – Praktisk och stabil stege i som enkelt fälls ihop och göms undan i din sockellåda när den inte används.

Utdragbart skåpsinrede – När du öppnar skafferiet följer en del av hyllsystemet med dörren, vilket ger en bättre överblick och enkel tillgång från flera sidor.

Glasbehållare Reda – Synlig förvaring av ingredienser i glasbehållare skapar bra överblick och tillgänglighet.

Om nordisk mat:

Den nya nordiska maten är jämförbar med medelhavskosten och har i princip samma goda egenskaper – den minskar både midjemåttet och risken för hjärt-kärlsjukdomar. Egentligen är den nordiska maten ingen uppseendeväckande nyhet, det handlar om att återgå till välbekanta råvaror men tillaga dem med moderna metoder och i nya kombinationer. Till de nordiska råvarorna hör viltkött, vildfågel, fisk, bär och svamp liksom odlade rotfrukter och grönsaker. Plus, icke att förglömma, rapsoljan vars egenskaper liknar den hälsosamma olivoljan. Ytterligare fördelar är att råvarorna produceras lokalt och i säsong, vilket är en vinst för miljön.

Läs mer om de Marbodals nya köksinnovationer, den nordiska matresan med rolig kuriosa och spännande recept på http://www.marbodal.se/kok/borja-din-koksresa/

Kontakt:

Dan-Axel Karlsson, Marknadschef, axel.karlsson@nobia.com, 0502-17152
Johanna Wirsén, Pressansvarig, johanna.wirsen@marbodal.com, 0502-17149

Om Marbodal

Marbodal har skapat kök för livets alla tillfällen sedan 1924. Missionen är att skapa rum med personlig atmosfär där funktionerna bjuder in till ett enklare liv, hjärtliga umgängen och fantastisk matlagning. Flera av köken är Svanenmärkta. Huvuddelen av försäljningen sker genom Marbodalbutiker, bygghandeln, och husfabriker i Sverige. Marbodal är ett av flera välkända varumärken inom Nobiakoncernen, Europas ledande köksinteriörföretag.