Marbodal presenterar jubileumskök – tidlöst, elegant och genomarbetat

Marbodal presenterar jubileumskök – tidlöst, elegant och genomarbetat

2024 firar Marbodal 100 år. När arbetet med att ta fram ett jubileumskök inleddes var första steget att blicka bakåt i Marbodals historia och samtidigt se på dagens trender och behov, material och färger. Resultatet blev ett kök i en ljus varm beige kulör med röda undertoner kombinerat med detaljer i sten. Köket har hämtat inspiration från Swedish Grace och nyklassicismen medan färgskalan är inspirerad av den lokala kalkstenen från Kinnekulle.

Under det senaste seklet har Marbodal skapat kök som är lika hållbara och funktionella som designmässigt genomtänkta. Alltid med högkvalitativa materialval. Kök som håller över trender och tid, som människor kan leva med länge. Sedan 1996 är Marbodal en del av Nobia, Europas ledande kökskoncern. Marbodals kök har sedan 1924 tillverkats i Tidaholm.

Det nya jubileumsköket är både en hyllning till Marbodals anrika historia och den framåtanda man arbetar med. I jubileumsköket smälter förr och nu samman med Marbodals köksexpertis. Resultatet är ett tidlöst men samtidigt modernt och flexibelt kök där ingen detalj lämnats åt slumpen.

En tanke som var central genom hela designprocessen var att hämta inspiration från dåtiden och applicera det på ett samtida kök. Ett tydligt exempel är att den tidens kök skulle vara hantverksmässigt byggda och av hög kvalitet i alla aspekter. Det är en filosofi som Marbodal alltid utgått från och därför var den självklara utgångspunkten även i jubileumsköket.

Kökets design har hämtat inspiration från 20-talets arkitektur och nyklassicismens mer strama och enhetliga former, som fokuserade mindre på utsmyckningar och ornament.

– På den tiden ville man bygga vackra hus på ett så enhetligt sätt som möjligt. Dekoration och detaljer som användes skulle var förfinade, eleganta och sparsmakade. Så har vi tänkt med köket, säger Lars Lindström, Lead Designer på kökskoncernen Nobia.

Kökets färgskala är enhetlig med varm ek, räfflat glas och den släta luckan Arkitekt Plus målad i en ny ljus neutral färg med en behaglig röd underton. Kulören är hämtad från 20-talets varma palett med kraftfulla varma toner i rött och guldockra. Tillsammans med tonerna i den ljusa bänkskivan med kalkstenskaraktär, skapar det en enhetlig känsla. Inspirationen till bänkskivan hämtades ur ett stenbrott i Kinnekulle, känt för den lokala röda kalkstenen som bryts i stenbrottet några mil utanför Tidaholm.

I kontrast till de strama formerna och den varma färgskalan står den unika svarta droppformade gjutjärnsknoppen vid namn 1924, ett dekorativt objekt med inspiration från 20-talets skulpturer och konsthantverk.

– 20-talets hantverk är inspirerande och lika relevant då, som i de trender vi ser idag. De varma tonerna i bänkskivan harmonierar med ljusa luckorna. Ramluckan, tillverkad i det klassiska materialet ek, bidrar till den tidlösa känslan. Alla produkter i köket förenas i en färgskala som känns enhetlig och tidlös, säger Lars Lindström.

Marbodal i Tidaholm har funnits på den svenska köksmarknaden sedan 1924 och är idag det främsta köksföretaget i Sverige. Huvuddelen av försäljningen sker genom Marbodalbutiker, bygghandeln och husfabriker i Sverige. Marbodal är ett av flera välkända varumärken inom Nobiakoncernen, Europas ledande köksinteriörföretag.