Marbodal: Så svanar du ditt kök

Marbodal: Så svanar du ditt kök

Miljömärkningen Svanen vill få fler svenskar att svana. Som exklusiv kökstillverkare deltar Marbodal i Svana ditt liv-kampanjen som syftar till att få fler att göra hållbara handlingar i en rad olika sammanhang. Marbodal och Svanen berättar nu hur du svanar din köksinredning och vad det gör för miljön.

Svana ditt liv-kampanjen är framtagen av Svanen i samarbete med partners för att skapa ett hållbart liv och inspirera till enkla men hållbara handlingar. Att svana är ett samlingsord för alla hållbara handlingar – stora som små. Du kan svana din mat, din städning eller dina pengar. Det kan innebära att laga mer vegetarisk mat, välja Svanenmärkta produkter och tjänster eller låta bli att köpa något.

- Om du väljer ett Svanenmärkt kök så är du med och styr mot miljömålen frisk luft, hav i balans och giftfri miljö. Det går åt 95% mindre mängd lösningsmedel i ett Svanenmärkt kök. Det är kemikalier som vi måste skona miljön från om vi vill lämna över en planet i bättre balans till nästa generation, säger Leif Lång, rådgivare på Miljömärkning Sverige.

Marbodal är exklusiv kökstillverkare i Svana ditt liv-kampanjen och besitter Sveriges största utbud av Svanenmärkta kök. När ett kök är Svanenmärkt används trä från hållbart skogsbruk, klimat- och energipåverkan minskar och farliga ämnen minimeras. Dessa exempel på kvalitetskrav säkerställer att ditt kök håller länge och är bra för dig, oss och nästa generation. Men utöver materialval och andra inköp du gör till ditt kök finns det en rad olika handlingar som du kan tänka på för att svana ditt eller din familjs beteende i köket.

- Att svana ditt kök kan du göra på flera olika sätt. Utöver att välja ett Svanenmärkt kök så spelar det stor roll hur du använder ditt kök. Du kan svana genom att ta hand om ditt kök, och endast uppdatera eller uppgradera delar av köket. Hållbara val i vardagen är också viktigt, som till exempel att minska familjens matsvinn, spara energi och äta mer grönt, säger Amanda Jackson, Hållbarhetschef på Nobia AB, Marbodals moderbolag.

Hur svanar du ditt drömkök?

Du svanar genom att bland annat välja ett kök som är Svanenmärkt. Marbodal har ett stort utbud av köksstommar och flertalet luckor och laminatbänkskivor är Svanenmärkta.

De små handlingarna är också att svana. Därför kan du även svana genom att ta hand om ditt kök på följande vis:

• Torka bort fläckar direkt från din köksinredning
  • Stäng köksluckor försiktigt och vara varsam med ditt kök
  • Städa ditt kök med miljömärkt mikrofiberduk och miljömärkta rengöringsmedel
  • Smörj in bänkskivan (om den är av trä)
  • Fixa slitage direkt så det inte blir värre

Genom att välja Svanenmärkt köksinredning svanar du och säkerställer att:

• Trä från hållbart skogsbruk används i tillverkningen
  • Klimat-och energipåverkan minskar
  • Produkterna håller hög kvalitet och god funktion
  • Påverkan från miljö-och hälsofarliga ämnen minimeras

Läs mer om hur du kan skapa en hållbar livsstil i köket.